Hoe zeg je "planstudie" in het Duits?

In mijn NL-DU woordenboek staat het niet en Google vertalen komt ook niet met een zinnige suggestie.

10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Is "jouw" planstudie een architectonische/stedenbouwkundige planstudie of een planstudie op een heel ander terrein dan de architectuur of stedenbouw? Ik denk dat "Planungsstudie" een goede vertaling is voor een architectonische of stedenbouwkundige planstudie. Of dat ook geldt voor andere planstudies weet ik niet.
Poet
10 jaar geleden
Eigenlijk vanalles: Stedelijke uitbreidingen, kanalen, rijkswegen, dijken, rivierverruimingen, windturbine-opstelgebieden, luchthavens, industrieterreinen.
Antoni
10 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk: Gaat jouw planstudie over bijvoorbeeld het onderwijs of de sociale voorzieningen, iets heel anders dan architectuur of stedenbouw, of wordt het woord "planstudie" voor dat soort onderwerpen nooit gebruikt? Ik denk dat het woord "Planungsstudie" wel kan worden gebruikt voor de door jou genoemde onderwerpen.
Poet
10 jaar geleden
Nee, planstudie in het Nederlands betekent een onderzoek specifiek voor een grote ingreep in de leefomgeving. Waarbij alle belangen worden behandeld en afgewogen. Voor dat soort werken als ik noemde.

Het beste antwoord

Antoni
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Nav deze bijdragen heb ik nog het nodige gegoogled en zelfs Duitse wetgeving gelezen. Resultaat is dat de juiste vertaling van planstudie is: "Bauleitplanung"

Andere antwoorden (2)

Gezielte Studium

Toegevoegd na 35 seconden:
Moet zijn: Gezieltes Studium
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Dank maar nee. Googelen hierop levert geen enkele zinvolle verwijzing.
Je schrijft Plan-Studie, en als je dat zegt klinkt het als: plaan s(h)tóedieje.
Amadea