Sociale voorziening
Uitkering die niet het karakter van een verzekeringsuitkering heeft. Er vindt namelijk geen premieheffing plaats; de voorziening komt direct ten laste van de algemene middelen van de overheid.

Gevonden op http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/begrippen/default.htm?conceptid=631

sociale voorziening
(algemeen overheid) Wettelijke regeling van een inkomensoverdracht die wordt gefinancierd uit de algemene middelen en die bepaalde groepen financiële ondersteuning biedt; de bekendste sociale voorzieningen zijn de bijstand en de kinderbijslag.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10497

sociale werkvoorziening
Synoniem: beschermende arbeid, sociale werkplaatsen, SW-bedrijven
Uitleg: mogelijkheid om te werken in loondienst onder aangepaste omstan
Gevonden op http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/socialewerkvoorziening.htm

Sociale werkvoorziening
De sociale werkvoorziening is een overheidsvoorziening in Nederland op grond van de Wet sociale werkvoorziening en biedt mensen met een arbeidshandicap een passende werkplek in een zo regulier mogelijke, aan de arbeidshandicap aangepaste, werkomgeving. Die kan beschut, binnen het SW-bedrijf worden aangeboden of – de laatste tijd in toenemende ma
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_werkvoorziening
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sociale zekerheid is in Nederland het publieke stelsel dat bedoeld is om inkomen en/of verzorging te garanderen voor natuurlijke personen ten tijde van pensioen, ziekte, arbeidsongeschiktheid, overlijden of werkloosheid.

Het sociale-zekerheidsrecht regelt, als onderdeel van het bestuursrecht, de rechten en verplichtingen van degenen die een rol hebben met betrekking tot sociale zekerheid (werkgevers, werknemers, werklozen, arbeidsongeschikten, ouderen en zelfstandigen).

Sociale zekerheid in Nederland bestaat uit werknemersverzekeringen, volksverzekeringen en sociale voorzieningen. De werknemersverzekeringen en de volksverzekeringen worden samen aangeduid als sociale verzekeringen.

De sociale voorzieningen zijn in het Europese deel van Nederland:

Wet werk en bijstand (WWB)
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
Toeslagenwet (TW)

Zoals gezegd wordt de kinderbijslag (AKW), hoewel formeel een volksverzekering, soms ook wel tot de sociale voorzieningen gerekend.

Een sociale voorziening in het Caribische deel van Nederland is onder meer:
Onderstand

De sociale voorzieningen gelden in de regel voor alle ingezetenen van Nederland. De sociale voorzieningen worden uitsluitend gefinancierd door belastingen.