Is de Vlaamse Beweging oorspronkelijk links of rechts?

Momenteel wordt de Vlaamse Beweging voornamelijk gedomineerd door eerder rechts ingestelde mensen (N-VA, Vlaams Belang). Maar was dat altijd zo? Waren het oorspronkelijk geen linkse socialisten die opkwamen voor de Vlamingen? Was ze niet eerder progressief dan conservatief?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De geschiedenis van de Vlaamse Beweging is heel complex geweest, als je de tekst van deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_Beweging bekijkt.

Wel staat er deze zin "Gaandeweg veranderde de Vlaamse Beweging van een democratische en progressieve beweging in een rechts-autoritaire beweging met als emanatie het Vlaamsch Nationaal Verbond (VNV) en het Verbond van Dietsche Nationaal Solidaristen (Verdinaso).". Dat gebeurde (voorzover ik het kan nagaan op die website) tussen 1932 en 1940.

Je lijkt dus gelijk te hebben, dat de Vlaamse Beweging in het verleden links(er) is geweest.

Toegevoegd na 23 uur:
De Vlaamse Beweging is overigens ontstaan in artistieke milieus, toen schrijvers en dichters zich verzetten tegen de verfransing van het openbare leven in Vlaanderen na 1830. De heersende klasse, de bourgeoisie, de burgerij sprak zowel in Vlaanderen als in Wallonië Frans. Van de schrijvers en dichters breidde de beweging zich uit naar alle artistieke disciplines. De kunstenaars hoorden overigens meestal ook tot de bourgeoisie.

Vanaf 1870 kreeg de Vlaamse Beweging een bredere, volkse basis. Zij werd meer en meer een politieke beweging met eisen als de volledige vernederlandsing van het onderwijs en het openbaar leven in Vlaanderen. De Vlaamse studentenbeweging was de drijvende kracht achter deze evolutie. Er trad toen een hoofdzakelijk katholieke intelligentsia naar voren.
Antoni
10 jaar geleden
De Vlaamse beweging is altijd rechts geweest, in het begin waren ze rechts van het midden, een beweging die zeer nationalistisch was en trouw aan het Nederlands wat ze spraken.

In de loop der jaren zijn ze steeds rechtser geworden en steeds nationalistischer.