Waarom voeren Denemarken en Zweden de euro niet in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zouden ze dat doen? Dan moet je meteen meebetalen aan de problemen van de zuidelijke landen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zijn in ieder geval veel slimmer dan de rest die er wel ingetrapt is.

Antwoorden (2)

In beide landen werd een referendum onder de bevolking gehouden over de vraag of men vóór of tegen invoering van de euro was. De Denen en Zweden stemden in meerderheid tegen.
Pieter2011
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar zijn ze dan niet verplicht om de euro in te voeren? Want ik meen ergens gelezen te hebben dat ieder land van de Europese Unie verplicht is om de euro (op termijn) in te voeren, behalve het Verenigd Koninkrijk. Maar ik weet het niet zeker...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Verenigd Koninkrijk en Denemarken hebben formeel een opt-out en zijn niet verplicht om over te gaan op de euro. De overige leden van de EU wel. Zweden heeft in theorie geen opt-out, maar weigerde gewoon toe te treden tot ERM-II en 2 jaar lid van ERM-II is een van de eisen waaraan je moet voldoen voordat je de euro in mag voeren. Nieuwe toetreders tot de EU hebben zijn verplicht om de euro op termijn in te te voeren, dus als je mee wilt spelen dan doe je dat voor het hele pakket aan regeltjes. Cherry picking is er niet meer bij.
Pieter2011
10 jaar geleden
+ Je haalt me de woorden uit de mond, iHave ;)
Omdat deze landen een verstandig beleid voeren.