Waarom is een onvoorwaardelijk basisinkomen nog niet ingevoerd in Nederland?

Basisinkomen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://basisinkomen.nl/wp/ dit bedoel je? Ik vind onvoorwaardelijk nogal wat. Als iemand geen werk heeft moet daar wel iets tegenover dat geld staan wat je dan krijgt.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja een vraag waar je even wat meer uitleg bij moet geven. Wat bedoel je met onvoorwaardelijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie de site ronron, het is iets wat die groep blijkbaar wil. Nou ik niet ;)
ronron1212
10 jaar geleden
Zie het Pelle moeten we nog meer belasting betalen. Ze doen net of geld gratis wordt verstrekt en dat het nergens vandaan moet komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, ipv onvoorwaardelijk vind ik juist dat er veel meer voorwaarden moeten komen. Niet dat slappe solliciteren maar gemotiveerd vrijwilligerswerk doen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je doet het idee te kort door het gelijkmaf te schieten. Feitelijk is er een vorm van basisinkomen, bijstand geheten. Die zou je af kunnen schaffen wat een hoop rompslomp en ergernis bij heel veel mensen enorganisaties zou schelen. Zo zijn er nog wel mee voordelen te bedenken. Mijn grootste bezwaar is dat het een prikkel om te gaan werken wegneemt. Je kan er voor kiezen je hele leven, in uiterst beperke luxe, niets te gaan doen. En dat is niet goed vind ik.
ronron1212
10 jaar geleden
Iemand moet dat betalen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw grootste bezwaar is mijn (en wellicht ook Rons) reden om het meteen af te schieten. Ik wil dat niemand zomaar geld krijgt behalve iemand die duidelijk te ziek is om te werken. Die moet zelfs niet het minimum krijgen. Iemand die kan werken maar geen baan heeft moet van mij vrijwilligerswerk doen en als die zich niet voldoende daarvoor inzet moet die uitkering ook nog eens verminderd wordne.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is het geen vrijwilligerswerk meer. En voor je het weet wordt wat nu betaald werk is onder de noemer "vrijwilligerswerk" geplakt en profiteert daar weer iemand onterecht van. Nog los van de kwaliteit die door gedwongen vrijwilligerswerk wordt geleverd en de hordes controleurs of iemand zich wel voldoende inzet en meer van dat soort gedoe. Volgens mij zijn wij het ook gewoon eens maar zoals gebruikelijk is het allemaal iets genuanceerder als je erover na gaat denken.
ronron1212
10 jaar geleden
Volg je niet met je vrijwilligerswerk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
natuurlijk mullog het gaat mij alleen om dat 'onvoorwaardelijk' in de vraag. Ik zou NOOIT willen dat iemand zomaar geld krijgt onvoorwaardelijk. Natuurlijk krijg je gedoe met dat vrijwilligerswerk maar als iemand zich maar 3x op een dag moet melden ergens kan die persoon al niet meer zo makkelijk zwart erbij werken en is de kans groter dat die een echte baan gaat zoeken in ieder geval.

Antwoorden (2)

Omdat Nederland een democratie is en er op dit moment nog geen meerderheid voor het invoeren van een OBI is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Waarschijnlijk vraagt de vraagsteller zich af, waarom er nog geen meerderheid voor een OBI is!
Invoering van een basisinkomen voor iedereen (lees: iedere volwassene) heeft een aantal voordelen. Het basisinkomen zou vrijwel alle uitkeringen vervangen. Zo zou er heel eenvoudig bespaard kunnen worden op de bureaucratie: het berekenen van de hoogte van alle individuele uitkeringen zou overbodig worden. Hiermee zou in theorie veel geld kunnen worden bespaard.

Het grootste probleem met het basisinkomen is echter het bepalen van de hoogte ervan. Er zijn eigenlijk twee keuzes: een laag basisinkomen of een hoog basisinkomen.

1. Een laag basisinkomen voor iedereen:
Als het basisinkomen laag is, dan hebben (veel) mensen die eerder recht hadden op een uitkering, meer geld nodig om "gewoon" rond te kunnen komen. Hiervoor zouden dan toch weer nieuwe uitkeringen bedacht moeten worden, moeten worden berekend en moeten worden uitgekeerd. Het doel van het basisinkomen was juist om de berekeningen van de hoogte van de uitkeringen af te (kunnen) schaffen. Dus een laag basisinkomen is niet een goede keuze.

2. Een hoog basisinkomen voor iedereen:
Als het basisinkomen hoog is, dan wordt de financiering ervan heel moeilijk. Hoe moet het basisinkomen worden betaald? Door het heffen van belastingen. Het is echter zeer onzeker of er voldoende mensen (nog) bereid zijn te gaan werken, als zij ook zonder te werken geld kunnen ontvangen, en of er dus nog voldoende belastingen op bijvoorbeeld inkomen en winst(en) ontvangen zouden worden om het basisinkomen te kunnen financieren. Werk biedt natuurlijk meer dan alleen inkomen, zoals bijvoorbeeld het gevoel iets nuttigs te doen, maar zijn dat soort aspecten alleen voldoende om mensen te laten werken? Zeer waarschijnlijk niet. Een hoog basisinkomen voor iedereen wordt uiteindelijk onbetaalbaar.

Er ontstaat dus een dilemma, waar geen oplossing voor is.

Daarom is het basisinkomen nog niet ingevoerd. De kans dat het ooit zal gebeuren is naar mijn idee heel klein.
Antoni