Bij de rijksoverheid is er een veelheid aan verschillende functies op HBO niveau. Met allemaal verschillende opleidingen.

Enerzijds het soort functies dat elk groot bedrijf heeft zoals op het gebied van ICT, financieel, bedrijfsvoering, management, projectmanagement, HRM, juridisch (m.n. bestuursrecht), communicatie.
Dan heb je allerlei meer specialistische functies welke per Ministerie verschillen.
En ook nog een heleboel uitvoerende taken als politieagent, sluismeester, soldaat.
Om een indruk te krijgen moet je maar eens de vacatures doorbladeren.

http://www.werkenvoornederland.nl/vacatures
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou er wat zijn voor iemand met HBO - Social-juridische Dienstverlening?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik eigenlijk niet veel verstand van maar het klinkt me in de orden als hulp aan mensen via bijvoorbeeld rechtswinkel of in begeleiding van ouderen, geestelijk gehandicapten, etc die hun zaken zelf niet kunnen regelen. Of iets met jeugdzorg en voogdijzaken, ondertoezichtstellingen. Of vluchtelingenwerk. Dit zijn zaken die volgens mij meer liggen bij gemeenten en bij (semi)private instellingen. Het rijk heeft weinig directe contacten met hulpbehoevende burgers. Als je dat een interessante studierichting vindt dan is het handig om eens een dergelijke HBO opleiding te bellen en te vragen waar hun studenten zoal terecht komen.

Andere antwoorden (1)

Geen enkele, er zijn ook ambtenaren bij ministeries die geen HBO-opleiding hebben genoten. Verder moet je een HBO-opleiding hebben die passend is bij het ministerie waar je bij gaat werken en waar je een hoge positie wil bereiken, er is niet een ambtenaren-HBO-opleiding als je dat denkt.

Als je bij het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer wil gaan werken zal een HBO opleiding: Ruimtelijke Ordening en Planologie natuurlijk geen verkeerde zijn. Maar uiteindelijk zal je ook via een heel andere manier op diezelfde post terecht kunnen komen, bijvoorbeeld door ervaring/deskundigheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi uitgelegd, +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ministerie van Infrastructuur en Milieu heet dat nu