Hangt er van af of je een gratis email hebt of een betaalde, maar in theorie kan de politie je email in als er aanleiding toe is. Bijvoorbeeld als je verdacht wordt van terrorisme of van hacken etc. In Nederland kennen we geen FBI of CIA zoals in Amerika die deze criminaliteit bestrijdt. We hebben wel De Nederlandse High Tech Crime Unit (HTCU), een tak van de politie die nauw samenwerkt met de FBI in Amerika. En ja, deze kunnen (doormiddel van een hack) je email binnen. Een onbetaalde is makkelijker te hacken dan een betaalde dienst doorgaans. Maaar zolangs je niets verkeerds doet..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"En ja, deze kunnen (doormiddel van een hack) je email binnen. Een onbetaalde is makkelijker te hacken dan een betaalde dienst doorgaans." Dit is de grootste onzin dat ik heb gehoord.

In Amerika geldt er wet 'Patriot Act' dat waardoor FBI zonder tussenkomst van een rechter gegevens(data) van iemand kan opvragen bij de hostingbedrijf of eigenaar van de server.

Een gratis mailserver zoals Outlook.com van Microsoft en Gmail van Google is niet zo eenvoudig te hacken. Deze mailservers zijn goed beveiligd en misschien wel beter dan de betaalde e-mail hosting.

Als de mailserver niet is gehost in Amerika, dan kan de FBI geen beroep doen op de wet 'Patriot Act', want die wet geldt alleen in Amerika.

De politie kan geen e-mail accounts sluiten of data opvragen zonder gerechtelijk bevel van de rechter.

Het sluiten van e-mails accounts of opvragen van data van buitenlandse mailservers is voor de Nederlandse politie onbegonnen werk, want er is geen internationale regelgeving hiervoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnem het wel dat is geen probleem maar vgens mij hebbem ze een bevelschrift nodig van de officier van justitie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit ervaring (!) kan ik hierop antwoorden dat bij toestemming van justitie, in het kader van welk soort strafrechtelijk onderzoek dan ook, de recherche toegang heeft tot E-mail, zoals dat ook het geval is bij telefoontaps. Ik werd als getuige geconfronteerd met uitvoerige transcripties van mijn telefoon- en mailwisselingen met een verdachte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat ik mij hierbij dan meteen afvraag:
Wordt je hiervan op de hoogte gesteld door Justitie of Politie, dat er toestemming door iemand (bijv. Justitie of een Rechter) is gegeven om je e-mail in te mogen zien? Moeten zij je verplicht melden dat ze toestemming hebben gekregen dat ze je telefoon- en/of mail mogen inzien? want zonder melding is het ook een schending van privacy toch?
Een e-mailbericht wordt in het Wetboek van Strafrecht gelijkgesteld met een brief. De politie mag geen brieven openen en dus ook geen e-mails. Dit kan wel na toestemming van de rechter-commissaris in het kader van een strafrechtelijk onderzoek, maar dan alleen als er een ernstige verdenking van een misdrijf tegen jou bestaat.

Of het technisch mogelijk is om te hacken maakt voor de politie niets uit. De politie hackt in beginsel niet, omdat ze in de bovenstaande gevallen een wettelijk recht heeft om jouw e-mail te lezen. Als een politieagent jouw account zou inzien zonder toestemming, dan pleegt de politieagent het misdrijf schending van het briefgeheim. Hier staat een gevangenisstraf op.