Als je 16 bent, kun je dan ook een verhoor oproep (brief ) thuis krijgen? Om getuigenverklaring af te leggen?

Voor eenvoudige mishandeling

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

volgensmij wel , voor verklaringen kan dat in ieder geval wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en ja.
Als de politie het vraagt, ben je niet tot afleggen van een verklaring verplicht. Als de rechter het vraagt wel. Minderjarige getuigen worden bijna nooit tijdens de zitting verhoord, maar alleen op het politiebureau of tijdens het vooronderzoek bij de rechter-commissaris. Wie jonger is dan 16 jaar wordt niet beëdigd, maar wel aangespoord de waarheid te vertellen.

"Ben ik als getuige verplicht een getuigenverklaring af te leggen?

Als de politie u vraagt een getuigenverklaring af te leggen op een politiebureau, bent u dit niet verplicht. Als de rechter u vraagt om te getuigen, bent u dit wel verplicht. U getuigt dan tijdens het gerechtelijk vooronderzoek bij de rechter-commissaris (onderzoeksrechter), of tijdens de zitting bij de strafrechter.

Als u getuige bent van een strafbaar feit, kan de politie u vragen een getuigenverklaring af te leggen. U bent dit niet verplicht, maar voor het onderzoek is het van belang dat u zoveel mogelijk details vertelt van wat u heeft gezien of gehoord. Het is verstandig om de naam van de politieambtenaar te vragen, zodat u nog contact op kunt nemen als u iets wilt weten of vertellen.

Als de rechter u oproept om te getuigen tijdens het vooronderzoek of de zitting, bent u verplicht hieraan gehoor te geven. Als u zonder geldige reden wegblijft, kan de politie u op komen halen. Als u weigert te antwoorden op vragen, en uw verklaring dringend nodig is voor het onderzoek, kunt u in hechtenis worden genomen.

In sommige gevallen bent u niet verplicht een getuigenverklaring af te leggen. Dit is het geval als u:
familie bent van de eiser of de gedaagde;
door het afleggen van de verklaring strafbare feiten moet bekennen waarvoor u of iemand uit uw familie kan worden vervolgd;
een beroep heeft waarvoor een beroepsgeheim geldt, bijvoorbeeld arts, advocaat of notaris.

In deze gevallen doet u een beroep op het zogenaamde verschoningsrecht. Dit geeft u tijdens de rechtszaak aan.

Voordat u als getuige een verklaring aflegt, moet u de eed of de belofte afleggen. U zweert of belooft dan de waarheid te spreken. Vertelt u daarna met opzet niet de waarheid, dan maakt u zich schuldig aan meineed. Dit is strafbaar, en hiervoor kunt u vervolgd worden.

U heeft als getuige recht op vergoeding van de kosten die u maakt om voor de rechter te verschijnen, zoals reiskosten en gemiste inkomsten. De rechtbank stelt de hoogte van de vergoeding na afloop van het verhoor vast. Degene die u als getuige oproept, moet de vergoeding betalen."
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Dat kan inderdaad maar het is niet zeker dat het gebeurt. U kunt al als getuige worden gehoord tijdens het politieonderzoek. Je verklaring wordt door de politie uitgetypt en voorgelezen. Als je het eens bent met de inhoud van de verklaring is het de bedoeling dat je onder je verklaring een handtekening zet. De politie legt je getuigenverklaring vervolgens vast in een proces-verbaal. In de fase van het politieonderzoek is het ook mogelijk dat de politie je vraagt om mee te werken aan een foto-onderzoek. De politie toont je dan meerdere foto's van personen waaronder de mogelijke dader. Ook kan de politie je vragen om mee te kijken naar videobeelden (van bijvoorbeeld beveiligingscamera's), mee te werken aan een compositietekening of aan een spiegelconfrontatie. Nadat de politie het onderzoek heeft afgerond, wordt het onderzoeksdossier opgestuurd naar de officier van justitie. In sommige gevallen zal de officier van justitie beslissen dat er nader onderzoek in de strafzaak nodig is. De officier wil bijvoorbeeld meer feiten boven tafel krijgen of extra bewijs verzamelen. De officier van justitie kan de rechter-commissaris dan vragen om een zogenaamd gerechtelijk vooronderzoek (gvo) te openen. Als getuige op een rechtszitting moet je een eed of belofte afleggen. Vertel je vervolgens niet de waarheid dan kun je zelf worden vervolgd, wegens meineed. Maar het verhoor van minderjarige getuigen vindt meestal plaats tijdens een gerechtelijk vooronderzoek bij de rechter-commissaris, bijna nooit plaats tijdens de zitting. Als getuige tijdens het gerechtelijk vooronderzoek word je meestal niet beëdigd. De rechter-commissaris zal je wel beëdigen als je een zogenaamde bedreigde getuige bent of als hij gegronde vermoedens heeft dat je niet op de zitting zult kunnen verschijnen.
Een verzoek krijgen om een getuigenverklaring af te komen leggen kan natuurlijk altijd. Je bent echter niet verplicht hieraan gehoor te geven. Je mag dus weigeren, maar laat dat wel even netjes weten. Let op: mocht de zaak voor de rechter komen dan het is mogelijk dat je tijdens het vooronderzoek bij de rechter-commissaris moet verschijnen bij de rechtbank. Dat ben je dan weer wel verplicht.