Kan ik iemand machtigen om mijn id opte halen?

De aanvraag is al gedaan, kan ik mijn id door mijn dochter laten ophalen op het gemeentehuis

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Neen, dat kan niet.
De paspoortwet stelt dat de houder het paspoort of identiteitsbewijs dient af te halen, daar deze wet niet voorziet in enige mogelijkheid tot machtiging.

De identiteit dient tevens bij het uitreiken gecontroleerd te worden door een andere ambtenaar dan die de aanvraag heeft aangenomen (behalve bij ontheffing door de minister). Dat kan enkel indien de houder aanwezig is. Dit om eventuele fraude te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Een reisdocument is een persoonsgebonden document en het moet daarom altijd persoonlijk worden aangevraagd en opgehaald.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet of het in alle gemeenten het geval is, maar er zijn gemeenten waar het reisdocument (en andere zaken) thuis wordt bezorgd door een gemeenteambtenaar. Dan moet de ontvanger niet in staat zijn om zelf naar het gemeentehuis te komen. Hulde voor die gemeenten.
Amadea
10 jaar geleden
Alleen wanneer de persoon daar door een beperking niet toe in staat is. Iemand die gezond is kan zelf naar het gemeentehuis gaan.