Ik heb even opgelegde sanctie gekregen voor op een openbare plek of weg vechten van €100, heb ik nu een strafblad?

Er staat dat de officier van justitie heeft vastgesteld dat ik me eraan schuldig heb gemaakt, en mij een sanctie wordt opgelegd van 100 euro. Heb ik nu een strafblad of niet?

Toegevoegd na 12 minuten:
Daarbij komt ook nog dat het 23 maanden geleden is gebeurd. Ik heb destijds ook een 'geel briefje' gekregen. Is het dan niet zo dat ik binnen maximaal 6 maanden iets had moeten horen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Daarbij komt ook nog dat het 23 maanden geleden is gebeurd. Ik heb destijds ook een 'geel briefje' gekregen. Is het dan niet zo dat ik binnen maximaal 6 maanden iets had moeten horen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Ja. Als ik afga op de gegevens uit de vraag, heb je een transactievoorstel gekregen van de Officier van Justitie. Het misdrijf dat je gepleegd hebt, staat waarschijnlijk omschreven als 'openbare geweldpleging'. (Dan moeten er overigens meer mensen bij zijn betrokken. Het gaat om 'de verstoring van de openbare orde door in vereniging geweld tegen personen of goederen te plegen.')

Als het een 'eenvoudig vechtpartijtje' was geweest, was het waarschijnlijk een gewone overtreding van de algemene plaatselijke verordening geweest, die met een standaard proces-verbaal en daaropvolgende acceptgiro was afgewerkt.

"Het accepteren van een voorstel van de officier van justitie ter voorkoming van verdere strafvervolging betekent dat u een strafblad krijgt: de zaak komt op uw documentatie te staan en heeft dezelfde betekenis als een veroordeling door de rechter. "

"Wanneer krijg je een strafblad?

Bij een misdrijf krijgt u altijd een strafblad (als u ouder bent dan 12 jaar). Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf. Als u een strafblad (officieel 'uittreksel justitiële documentatie') heeft, staat u geregistreerd bij Justitie.

Overtredingen zijn lichte strafbare feiten, zoals openbare dronkenschap en verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet voor de rechter te komen en krijgt u geen strafblad. Misdrijven zijn ernstigere strafbare feiten, zoals de handel in drugs, diefstal of moord.

Om uw strafblad in te zien moet u een schriftelijk verzoek indienen bij de Justitiële Informatiedienst. Bij dit verzoek moet u uw naam, adres en telefoonnummer vermelden en een kopie van een geldig identiteitsbewijs meesturen. De rechtbank stuurt u dan een uitnodiging om het uittreksel in te zien. U moet hier een vergoeding voor betalen. U kunt geen kopie krijgen van het uittreksel.

Gegevens over misdrijven blijven minimaal 30 jaar geregistreerd. Als de straf langer dan 3 jaar duurt, wordt de termijn verlengd met de duur van die straf. Bij vrijheidsstraffen van 8 jaar of meer wordt de termijn verlengd met 10 jaar. Bij zedenmisdrijven worden de gegevens pas verwijderd 20 jaar nadat de dader is overleden.

Gegevens over overtredingen blijven meestal 5 jaar geregistreerd. De termijn is 10 jaar als u bent veroordeeld tot een vrijheidsstraf of een taakstraf."

Toegevoegd na 15 minuten:
openbare geweldpleging = openlijke geweldpleging
Computoon
10 jaar geleden
Het strafblad bestaat niet meer, het is nu een persoon volg document en daarin worden alle misdrijven en ernstige overtredingen in opgenomen, dus ja een geweldsdelict is een misdrijf en wordt daar in opgenomen en blijft altijd staan.

Betreffende duur tussen gebeuren en de straf kan je bezwaar maken maar dat zal niet veel helpen daar het gaat om een laag bedrag.