Mag je uitkering gekort op energie afdracht huurders?

Ik ben mede eigenaar van een huis (50%) om de hypotheek te kunnen betalen zijn daar 2 huurders in gekomen, in de huurcontracten is de huur en energievoorziening apart vermeld, mag de gemeente mijn WWB uitkering korten op de energie voorziening?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij inkomen hebt uit verhuur, wordt dit in mindering gebracht op je bijstandsuitkering. Als je voor de verhuur kosten maakt zoals energielasten en die doorbelast aan de huurders, zijn dat geen inkomsten en kunnen die dus niet in mindering worden gebracht op je uitkering. Dat geldt ook voor onderhoudskosten, OZB en andere gemeentelijke lasten, hypotheekrente en premie levensverzekering, die aan de hypotheek is gekoppeld. Inkomen over verhuur is winst, dus omzet min kosten. Dat kun je bespreken met de gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je duidelijke uitleg, hier kan ik mee aan de slag :-)

Andere antwoorden (1)

Daar is geen sprake van "korten op de uitkering".
Een WWB uitkering is bedoeld als aanvulling voor mensen die niets hebben
of niet genoeg hebben om van te leven.
Je hebt een inkomen, waar dat vandaan komt doet er niet toe.
Je hebt een inkomen. De WWB is daarop een aanvulling.
Dus als je een inkomen hebt, heb je minder WWB nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
? de vraag was mag ik gekort worden op de energie kosten van de huurders, dat ik gekort wordt op de huur weet ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ps. de inkomsten uit huur zijn lager dan het normbedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als die energiekosten door de huurders aan jouw wordt betaalt,
ziet de gemeente dit als inkomen.
Dan moet jij dus bij de gemeente aantonen dat jij die
energiekosten vervolgens weer moet betalen aan de energieleverancier.