Ja, in Zweden: Oscar Gustaaf Adolf (Slot Drottningholm, 16 juni 1858 - Stockholm, 29 oktober 1950) was van 8 december 1907 tot 29 oktober 1950 koning van Zweden.

Het was een officieel geheim dat de koning een homoseksuele man was, en in zijn latere leven vond hij het geen probleem om dit te vertellen.

Hij is gewoon getrouwd en heeft kinderen gekregen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gustaaf_V_van_Zweden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat zou ik geen "gewoon" getrouwd noemen. Een verplichting was het waarschijnlijk, omdat er een troonopvolger moest komen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke vorst trouwde in die tijd uit verplichting en niet uit liefde, dat is pas sinds een paar decennia.
Ja, Koning Willem II der Nederlanden (1792-1849) was homoseksueel, of misschien kan men beter zeggen biseksueel. Hij is namelijk ook getrouwd geweest (met Anna Paulowna van Rusland) en heeft met haar vijf kinderen gekregen.

De homoseksuele relaties van Koning Willem II zijn lange tijd ontkend, maar hebben wel bestaan. Journalist Eillert Meeter heeft hier in zijn memoires over geschreven.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft deze koning het zelf toegegeven zoals de koning in mijn antwoord?
Antoni
11 jaar geleden
Of hij het zelf heeft toegegeven, weet ik niet, maar op de Wikipedia-pagina staat bij de bronnen, noten en/of referenties onderaan de pagina het volgende: "Men heeft Eillert Meeter meer dan een eeuw voor leugenaar uitgemaakt maar in 2004 bleek uit documenten in het Koninklijk Huisarchief dat hij de waarheid heeft geschreven. Bronnen: Lemma 'Willem II', in: Encyclopedie van het Koninklijk Huis (Utrecht 2005), Jeroen van Zanten, 'Schielijk, Winzucht, Zwaarhoofd en Bedaard’. Politieke discussie en oppositievorming in Nederland 1813-1840 (Amsterdam 2004) en Dorine Hermans en Daniela Hooghiemstra, "Voor de troon wordt niemand ongestraft geboren" (Amsterdam 2007)" Wat er nu precies staat in die "documenten in het Koninklijk Huisarchief" is mij helaas ook onbekend.
Waarschijnlijk een heleboel, maar van de meeste weten we het niet. Van sommige koningen weten we het wel (zie andere antwoorden). Maar je mag ervan uitgaan dat homoseksualiteit bij koningen net zo vaak voorkomt als bij andere mensen. Dan kom je dus uit op (ongeveer) 10%.
Dat het vaak verborgen bleef, had verschillende redenen. Vroeger werd er sowieso heel anders tegen homoseksualiteit aangekeken dan nu, maar het was ook belangrijk dat de koning troonopvolgers verwekte. Vóór de tijd van de DNA-test zullen die troonopvolgers vast niet allemaal van de koning zelf geweest zijn.
(Dat hoeft zeker niet altijd te maken te hebben met diens seksuele voorkeur: er waren natuurlijk ook onvruchtbare koningen die hun vrouw lieten bezwangeren door iemand anders. )