Weet er iemand waarom koning Willem Alexander bij de abdicatie zijn trouwring links draagt en bij de balkonscene ineens rechts?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik vond dit artikel: http://www.rtvnh.nl/nieuws/104301/Trouwring+Willem-Alexander+wisselt+van+hand

"AMSTERDAM Een opmerkelijk detail vanochtend tijdens en kort na de abdicatie van Koningin Beatrix. De trouwring van Willem-Alexander wisselt van hand...

In religieuze kringen is het heel gebruikelijk om de ring van de linker naar de rechterhand (of andersom) te verplaatsen als er getrouwd wordt. Maar of dit ook gebruikelijk is op het moment dat je van kroonprins naar koning promoveert? We hebben geen idee eerlijk gezegd. Opvallend is het in ieder geval wel."

Het zou nog te maken kunnen hebben met de gebroken vinger van Willem Alexander, misschien deed het hem nog pijn met een ring er tegenaan maar er is in ieder geval geen reden voor bekend gemaakt. Toch denk ik dat het te maken heeft met het van prins koning worden. Dat is het meest logische want bij het gesprek op 17 april had hij de ring ook links.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij katholieken is het gebruikelijk de trouwring links te dragen, Willem Alexander is protestants, maar Maxima is katholiek opgevoed, zij zijn beiden gelovig, maar geen kerkbezoekers, Argentinië is een katholiek land, misschien een eerbetoon aan Maxima, of haar afkomst. Scherp opgemerkt van jou, ik heb er thuis niemand over gehoord. Maar het kan natuurlijk ook een andere reden hebben, misschien ligt het wel aan de vele handen die ze moeten schudden op 1 dag.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik hou het op een eerbetoon aan Maxima en haar afkomst, dat wisselen van ring naar de rechterhand, zal zijn omdat hij zo naar de protestante kerk moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat klopt niet, dat W.-A. en M. geen kerkbezoekers zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De link doet het helaas niet, dus dit stukje eruit gekopieerd.
Is de prins kerkelijk? De prins zelf noemde zichzelf en zijn vrouw ooit „gelovig, niet kerkelijk.” Van koningin Beatrix is bekend dat zij regelmatig naar de Kloosterkerk in Den Haag gaat. Over kerkbezoek van de prins en zijn gezin hoort Nederland nooit iets. Dat is privé, vindt de RVD. Er zijn ook geen signalen buiten de RVD om waaruit blijkt dat de prins wel regelmatig een dienst bezoekt. Máxima schijnt enkele keren met de kinderen in de Kloosterkerk te zijn geweest. Meer is niet bekend. Een halve eeuw geleden meldden de kranten het soms nog als koningin Juliana een kerkdienst had bezocht. De prins heeft in de achterliggende decennia ook nooit blijk gegeven van bijzondere belangstelling voor kerkelijk Nederland. Koningin Beatrix heeft een paar keer interreligieuze bijeenkomsten in Utrecht bijgewoond. Van de prins is niet iets vergelijkbaars bekend. Hoe hij denkt over de reformatorische kerken is daarmee helemaal in nevelen gehuld. Gezien het feit dat in geen van de vele werkbezoeken ooit het thema kerken een rol heeft gespeeld, lijkt de prins weinig binding te hebben met kerkelijk Nederland.