In België en nog wat andere landen wellicht is er de scheiding van Kerk en staat? Waarom kan er dan nog een partij zijn als CD&V?

Waarbij CD&V staat voor 'Christen Democraten & Vlaams'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat de scheiding tussen kerk en staat door veel mensen verkeerd geïnterpreteerd wordt. Veel meer dan dat een staat geen staatsreligie heeft betekent het eigenlijk niet, het staat dus zeker geen politieke partijen op confessionele basis in de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wellicht is deze partij geen voorstander van de scheiding, maar heeft geen meerderheid in het parlement. Verder kan een partij wel voor een scheiding van kerk en staat zijn, maar zelf wel op christelijke principes zijn gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een scheiding van kerk en staat niet betekent dat er geen politieke partijen kunnen zijn met religieuze standpunten. Immers kun je niet voorkomen dat de mensen opvattingen hebben die gebaseerd zijn op een geloofsovertuiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou je je ook in Nederland af kunnen vragen met het CDA, de ChristenUnie en de SGP.

De scheiding van kerk en staat houdt in dat de kerk en de staat zich niet met elkaars zaken bemoeien. Dat betekent niet dat religie geen invloed mag hebben op de politiek (vandaar het draagvlak voor bovengenoemde partijen), maar dat de wet het hoogste gezag is en religie wordt getolereerd voorzover deze wet niet wordt overtreden. Dat is de beperking van de godsdienstvrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begin, het behoud en het einde van het menselijk leven met de consekwenties ervan, staat voor DIE politieke partij centraal in haar uitgangspunt voor het bepalen van haar beleid.
Zij laat zich echter niet bepalen door de kerk want deze is gescheiden van de staat maar er is altijd wederzijdse onrechtstreekse beinvloeding !Hoe dan ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De partij zegt duidelijk wat ze is: christen-democratisch en Vlaams. CD&V is een ideeënpartij waarin de “mens” centraal staat, en de inhoud het haalt van de vorm. Samen met de NVA ( Nieuwe Vlaamse Alliantie) vormt ze de regerende meerderheid in het Vlaams Gewest, op federaal vlak levert ze de eerste minister en regeert ze in coalitie. Alhoewel christelijk in de ruime zin van het woord, controleert ze zelf, zeer sterk, de scheiding van geloof en politiek. Het is een zeer oude partij die zich steeds aanpast aan zijn tijd en aan de noden. Daarom ook geen problemen om de scheiding tussen Kerk en Staat na te leven. De Belg is in, tegenstelling tot wat men denkt, zeer ruimdenkend en verdraagzaam. In de politiek kan het er heftig aan toegaan maar het geloof blijft er buiten. De taalverschillen en belangen tussen Vlaams en Waals Gewest zijn van veel groter belang voor de toekomst van het land.