Is er een HBO of universitaire opleiding om lobbyist te worden?

Weer überhaupt niet of dit mogelijk is. Of hoe word ik lobbyist via andere opleidingen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Je moet natuurlijk wel kennis van zaken hebben maar er staat geen specifieke opleiding voor lobbyist. Hangt natuurlijk er van af wat je wilt gaat lobbyen: zuurstokken met strik of jachtvliegtuigen...

Je moet goed kunnen praten, aimabel zijn en een grote overredingskracht hebben! That's all!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een opleiding bestaat niet. het is het hebben van een goed netwerk en invloed daarin wat je nodig hebt. Het netwerk moet zich wel bevinden in de sfeer waar jij je welt opstellen als lobbyist.
ronron1212
11 jaar geleden
Hoewel er geen specifieke opleiding voor is, is een opleiding als 'communicatiewetenschappen' wel handig.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Communicatiewetenschappen is te beperkt. Je moet juist voor iets breeds gaan. Een lobbyist heeft weinig van doen met PR en het promoten en dus goed presenteren, wat het idee is dat jij lijkt te hebben.
Een lobbyist moeten politici, bedrijfsleiders, journalisten en andere invloedrijke personen beïnvloeden om het beleid te sturen. Daarom bestaat er niet zoiets als dé perfecte opleiding. Het is waarschijnlijk wel bevorderend om een Master of PhD te behalen in:

- Politieke Wetenschappen (met het oog op de diplomatieke vaardigheden/kennis die je er opvangt.)
- Rechten (Lobbyisten willen het beleid aanpassen, dus is de kennis van recht noodzakelijk)
- Communicatiewetenschappen/Journalistiek/Letterkunde (Communiceren is jouw vak. Je moet er dan ook in bedreven zijn. Iedere 'communicatieve' richting is daarom mogelijk interessant)
- ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toedel geeft al en goede aanzet. Feitelijk moet je je het vermogen verschaffen om uitspraken te doen over inhoud. Dat kan zeer gevarieerd zijn. Derhalve moet je kiezen voor een brede opleiding. Denk aan iets als Technische bedrijfskunde of Organisatiewetenschappen. Maar stel dat je secifiek wil richten op de auto-industrie is een autotechnische kennis ook handig.

Kortom, het antwoord is nee. Je wordt lobbyist gericht op iets waar je iets over kan zeggen. Dit 'iets' kan van alles zijn. Wanneer je nu nog niet weet wat je wil, moet je dus gaan voor iets dat breed is en waar je in aanraking komt met case studies vanuit allerlei richtingen, over problemen die voorgekomen zijn en wel beleid er uiteindelijk op is toegepast.