Als je als buitenlander een Nederlands paspoort krijgt, behoudt je dan specifieke letters/tekens?

Als je dus een naam hebt met letters welke niet in het Nederlandse alfabet voorkomen, maar wel in de latijnse subsets zoals Ą of ö blijven die dan behouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee. Je zelf bepalen hoe het geschreven wordt in Latijnse letters. Maar zaken als Cyrillische letters zijn uitgebannen. Een medeklinker met een trema is prima bekend hier, maar een 'Ą' zal iets anders worden. De persoon mag zelf bepalen wat het moet worden. Er zijn weliswaar concrete vertalingen, maar die vallen niet altijd goed uit.

Zo schrijf je 'Müller' (achternaam van veel Russen van Duitse komaf) als Мюллер, maar als je dat letterlijk omzet, krijg je 'Mjoeller' in het Nederlands, wat natuurlijk niet klopt.

Toegevoegd na 28 seconden:
Bron toegevoegd, zie kopje Emigratie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De opgegeven A is een latijnse (subset) geen cyrillysche. Nu is je antwoord dus superverwarrend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met Latijns bedoel ik de karakters zoals deze gebruikt worden in de moderne Westerse talen. Klassiek Latijnse letters vallen hier niet onder en worden vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom is die A dan een probleem volgens jou? http://en.wikipedia.org/wiki/%C4%84

Andere antwoorden (1)

Volgens mij wel, want bij mijn naam zit een ü, en die letter staat ook in mijn paspoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was alles wat ik wilde weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 'u' met een trema (ü) is nou niet bepaald een voorbeeld van een karakter die we niet gebruiken in het Nederlands. 'Tweeëntwintig', 'reeën', beëdigen. Ook in namen trouwens, denk aan 'Daniël'.