Zijn de dijken bombarderen genoeg om Nederland te verslaan?

Als je in een oorlog bent met Nederland. Hoef je dan alleen maar de dijken te vernietigen om ons weg te werken uit de strijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Neen.

Vele delen, zeker de strategisch belangrijke delen, liggen ruim boven de zeespiegel met als gevolg dat je wel kunt proberen de dijken te bombarderen maar dat de afweer mogelijk meer slachtoffers maakt onder de aanvallers dan dat er bommen op de grond komen.

Daarbij, uit de tweede wereldoorlog is gebleken dat het een slechte tactiek is en enkel een regionale werking heeft, de geallieerden hadden namelijk de dijken langs de Westerschelde gebombardeerd om zo vrij toegang te krijgen tot de haven van Antwerpen, de toegang was niet vrij te krijgen daar er nog altijd een dreiging vanuit de lucht en vanaf zee was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

Wat daar militair-strategisch gezien het effect van is dat is moeilijk te zeggen. De meeste militaire vliegvelden liggen niet in polders en blijven dus droog.
Ook de marine zal er niet veel last van hebben.
Als chantagemiddel echter is het waarschijnlijk wel al gauw doorslaggevend.
De laatste keer was het bombarderen van één stad (hoe vreselijk dat ook was, hou me ten goede) voldoende om capitulatie af te dwingen.