Hoe berekent een ambassade wat een bepaald document kost?

Om maar een voorbeeld te geven:
Onlangs zijn wij bij de Vietnamese ambassade geweest voor een ongehuwdheidsverklaring. in Nederland. Dit document kost, vertaald in het Engels, 100 euro.
Wij hebben van een ander stel gehoord dat zij dezelfde documenten nodig hadden, en daar minder voor betaalden.

Maar al zouden ze 500 euro vragen voor dit document, betalen moeten we. Anders gaat het hele feestje om te gaan trouwen niet door.

Waarom is er niet een van te voren bepaald bedrag. Zoals bij het gemeente loket als je een uitreksel uit het persoonsregister nodig hebt?

Op welke manier worden de prijzen bij de ambassade(s) berekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik moet je toch corrigeren: ook gemeente A hanteert voor hetzelfde document een andere prijs dan gemeente B. Voor paspoorten en ID-kaarten maximumtarieven maar de gemeente is niet verpicht deze te hanteren, lager mag ook. Ook voor een rijbewijs of uittreksel uit de GBA betaal je niet in elke gemeente hetzelfde bedrag.

Hoe worden prijzen van een overheidsorganisatie bepaald? Aan de hand van de kosten die een organisatie maakt. De ene organisatie heeft een hogere mate van automatisering dan de andere, het ene document eist meer 'ambtelijke uren' dan het andere omdat de personen die het willen hebben niet aan dezelfde 'eisen' voldoen om het document te krijgen, de ene organisatie heeft meer ambtenaren in een hogere salarisgroep dan de andere, de ene organisatie heeft meer inkomsten uit andere bronnen dan de andere zodat ze niet de 'hoofdprijs' hoeft te vragen voor dienstverlening aan de burgers. Het komt eigenlijk neer op een toerekening van de kosten van de organisatie aan de 'producten' van die organisatie. Die kosten wisselen, de producten ook en dus ook de uitkomsten.

Je ziet het ook bij notarissen, een vergelijkbaar testament kost bij de een meer dan bij de ander. Een notaris op een A1-locatie in een chic grachtenpand zal bij wijze van spreken hogere kosten hebben dan zijn collega in een 13-in-een-dozijn kantorenpand ergens achteraf.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een probleem is dat het lijkt alsof de Vietnamese ambassade kan vragen wat ze wil, omdat die een monopolie heeft. Toch is dat niet zo. Een ambassade is een overheidsorgaan en wordt dus gecontroleerd door de Vietnamese regering. Als een ambassade te hoge tarieven in rekening zou brengen, kun je klagen bij de regering van dat land, of bij een ombudsman. Dit zou in dit geval kunnen door een klacht in te dienen bij de Vietnamese ambassadeur in/voor Nederland.

Het kan wel zo zijn dat een regering besluit om de 'rijke landverraders' maar flink te laten betalen. Bijvoorbeeld Cuba zou een dergelijk standpunt in kunnen nemen. In de praktijk vallen de prijzen wel mee. In het bedrag van € 100,- zitten ook de kosten van het vertalen. Die zullen vrij hoog zijn. De prijzen voor de ambtelijke documenten liggen wel vast. Sommige ambassades vermelden die op hun website.