Hoe kan ik afgewezen worden voor de Toeslagenwet?

ik ben 3 maart 23 geworden. Op de site van UWV zie ik het minimum toeslag van een 22 jarige staan op € 57,65 per dag. Op 31-12-2012 heb ik een auto-ongeluk gehad, waardoor ik in de ziekenwet zat.
Mijn uitkering ZW was vastgesteld op € 28,65 per dag.

Als student zijnde is dat veels te weinig voor mij en ik deed een aanvraag voor de Toeslagenwet. Ik begrijp niet waarom ik afgewezen ben.

Kan jij mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Heb je echt geen andere inkomsten?
Het is niet zo dat de "minimum toeslag" 57,65 per dag is.
Het is het normbedrag voor een sociaal minimum.
Stufi telt ook mee voor het normbedrag.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die 57,65 euro is het minimumloon voor een 22 jarige.

De bijstandsnorm - dus ook de toeslag - is gebaseerd op

Alleenstaande tussen 21 jaar en de AOW-leeftijd
50% van het minimumloon

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/hoogte-van-de-bijstandsuitkering

En daar kan een alleenstaande student best van leven hoor.
Voor budgettips kan je een nieuwe vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, als ik 57,65x30 = € 1.729,50 bruto.
28,65x30=859,5 bruto
Mijn stufi zit op 510. Kunnen ze een fout hebben gemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn toevoeging.
Ik zie in een reactie dat je de dagbedragen omrekent naar maandbedragen door ze met 30 te vermenigvuldigen. Dat klopt al niet: om bij het maandbedrag uit te komen, moet je het dagloon vermenigvuldigen met ongeveer 21,66. Je moet immers uitgaan van de dagen die je in een maand werkt. Dat zijn er ongeveer 21,66: je werkt immers geen zeven dagen per week.

Daarnaast klopt die 57,65 niet. Dat is het minimumjeugdloon voor een 22-jarige. Het minimumdagloon voor de toeslagenwet, dus het sociaal minimum voor een alleenstaande van 23 jaar of ouder is 51,21 euro, dus ongeveer 1109 bruto per maand. Het gaat om bruto bedragen en stufi is altijd netto, dus als je stufi al 510 euro bedraagt, zit je volgens mij netto al ruim boven het sociaal minimum.

Maar er is nog iets: heb je wel recht op een aanvulling vanuit de toeslagenwet als je studerend bent? Voor Wajong geldt dat je er geen toeslag op kunt ontvangen zolang je studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren ontvangt. Op de site van het UWV kan ik ditzelfde niet terugvinden over de ziektewet, maar het komt waarschijnlijk ook niet vaak voor dat iemand tijdens studie zo lang in de ziektewet zit. Sterker nog: als de verwachting is dat je niet binnen een jaar zult herstellen, bestaat de kans dat je recht zou hebben op een Wajong-uitkering in plaats van ziektewet. Eén van de eisen voor Wajong is namelijk dat je tijdens je studie bent uitgevallen, en je moet minimaal een jaar ziek zijn voordat je ervoor in aanmerking komt. Daarbij moet dus de verwachting zijn dat je niet binnen een jaar herstelt.

Ik wil morgen wel voor je nazoeken hoe het precies zit met het recht op een aanvulling door de toeslagenwet (TW) vanuit de ziektewet als je studeert. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit het punt is: TW is bedoeld om ervoor te zorgen dat alles bij één instantie blijft wanneer je inkomen uit uitkering onder het sociaal minimum komt en je dus anders een aanvulling vanuit de Bijstand zou kunnen krijgen. Omdat TW eigenlijk Bijstand vervangt, gelden voor een groot deel ook dezelfde regels. En ook in de Bijstand geldt dat studiefinanciering een voorliggende voorziening is, dus je hebt daar geen recht op als je studiefinanciering ontvangt, zelfs als je het zou kúnnen ontvangen wanneer je gaat studeren óf als je nog mag lenen van DUO. Ik vermoed dus dat dit de reden van afwijzing is, nog los van het feit dat je totale inkomen al boven het minimum uitkomt. Maar legt UWV de reden van afwijzing niet uit in de brief?

Toegevoegd na 7 uur:
Zie reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch kan ik in de wettekst niets vinden over studeren en de ziektewet. Studerende Wajongers zijn uitgesloten van de toeslagenwet, maar er staat niets over de samenloop van WSF en TW voor andere regelingen. Mocht ik toch nog iets vinden, dan meld ik het nog. Maar zoals gezegd: het is al een vrij uitzonderlijke situatie. Wajong gaat normaal gesproken namelijk voor de ziektewet, dus ik vraag me al af of je wel in die ziektewet thuishoort. En nog los van of je zou voldoen aan de eisen: het rekent wat moeilijk omdat stufi alleen netto bedragen kent, maar volgens mij zit je met je ziektewetuitkering in combinatie met je stufi al boven het sociaal minimum voor een alleenstaande. Mag ik vragen wat nu je netto inkomen is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kunnen overigens nog meer redenen zijn waarom en aanvraag voor de TW wordt afgewezen. Zo heb je er ook geen recht op wanneer het bij het UWV opgegeven adres niet klopt met je inschrijving in de GBA, om maar eens een voorbeeld te noemen.
het ongeluk is vrij kort geleden dus ik weet niet of je ook een letsel schade vergoeding hebt ontvangen maar vaak komen ze je in de letsel schade vergoeding tegemoet met de inkomsten die jij misloopt omdat je nu langdurig arbeidsgehandicapte bent en niet meer kunt werken. Al weet ik niet of het ongeluk jou fout was of dat van iemand anders. Als jij fout zat krijg je natuurlijk geen vergoeding van de verzekering van de tegenpartij maar indien dit niet jou fout was heb je daar als het goed is wel recht op.
ik kan je niet helemaal precies vertellen hoe dit verloopt en hoeveel je krijgt etc. maar als je een vergoeding ontvangt dan heb je ook vermogen zeg maar en dan behoud je je wajonguitkering daarnaast en wat je te kort komt kun je uit je vergoeding halen die je ontvangt van de partij die jou heeft aangereden.
maar ik weet natuurlijk niet of jij bent aangereden of dat jij iemand hebt aangereden