Wat is het maximum qua dagen, na het behalen van je rijbewijs, dat je je rijbewijs kunt 'aanvragen' bij de gemeente?

Ik ben een half jaar naar Amerika gegaan en heb 2 dagen daarvoor mijn rijbewijs gehaald. Ik wil hem morgen aanvragen (met spoed), na een half jaar, gaat dit zonder problemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (1)

Je hebt je rijbewijs niet gehaald maar je rij-examen :-)

Ja, dit moet gaan lukken:

"Bent u geslaagd voor uw rijexamen, dan kunt u een rijbewijs aanvragen bij het gemeentehuis (stadsdeelkantoor) in uw woonplaats. U mag niet aan het verkeer deelnemen tot u het rijbewijs heeft.

Nadat u geslaagd bent voor het rijexamen, wordt de verklaring van rijvaardigheid en de verklaring van geschiktheid geregistreerd in het Centraal Rijbewijzen Register. Gemeenten en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) kunnen dit register raadplegen om vast te stellen of u bent geslaagd voor het examen.

De registratie van de verklaring van rijvaardigheid is 3 jaar geldig, de registratie van de verklaring van geschiktheid 1 jaar.

Rijbewijs aanvragen en ophalen bij de gemeente

U moet het rijbewijs persoonlijk bij de gemeente aanvragen en ophalen. Als u een rijbewijs aanvraagt, moet u meenemen:
een pasfoto die aan de eisen voldoet;
een geldig identiteitsbewijs;
geld voor uw rijbewijs.

Na 5 werkdagen kunt u uw rijbewijs bij de gemeente ophalen.

Het is mogelijk uw rijbewijs sneller te krijgen via een spoedprocedure. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij uw gemeente."

Toegevoegd na 1 minuut:
Drie jaar is dus de max. geldigheidsduur van de registratie van de verklaring van rijvaardigheid. En één jaar de registratie van de verklaring van geschiktheid.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het dan niet alsnog 1 jaar? Ik snap niet wat die twee dingen inhouden nu maar als de één drie jaar geldig is en de ander één jaar lijkt mij die drie jaar niet meer van belang?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet met spoed doen. Kost superveel extra en scheelt maar weinig tijd. De gewone tijd is vaak ook korter dan 5 werkdagen. Bij mijn man en mij scheelde het 1 dag (hij spoed, ik niet, zelfde tijd aangevraagd). Dat is dan best een duur dagje!
Computoon
11 jaar geleden
Pelle: die verklaring van geschiktheid is dat formulier met medische vragen. Dat is niet zo moeilijk opnieuw te krijgen. De verklaring van rinvaardigheid is het bewijs van slagen voor het praktijkexamen. Als dat verlopen is zul je opnieuw moeten afrijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok ik snap het nu!