Wat is het verschil tussen deze twee betrekkingen inzake de staatsveiligheid? Zie extra uitleg.

Ik lees dit:

Het begrip staatsveiligheid kan in enige zin betrekking hebben op de veiligheid van de staatsstructuur met al haar instellingen. In ruime zin kan het betrekking hebben op de veiligheid van een staat met al haar instellingen en burgers, inclusief de openbare orde.

Wat is hier precies het verschil tussen? Kan iemand dat verduidelijken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

De burger is juist de grootste bedreiging voor de staatsveiligheid en kan dus niet vallen onder de staatsveiligheid.

De staatsveiligheid heeft te maken met elke bedreiging richting de staat, en als staat moet je het apparaat van rijksambtenaren en regering zien met de daarbij behorende eigendommen van de staat (gebouwen, wegen vaarwegen etc.).

Openbare orde en de normale zaken die burgers betreft is privaatrechtelijke en heeft dus niets met staatsveiligheid te maken.