In welke mate is de persvrijheid beperkt in China?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Media_of_China
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of iets in het Nederlands,
In de afgelopen jaren is de druk op gebruikers van internet en journalisten flink opgevoerd en zij lopen risico geïntimideerd of gearresteerd te worden wanneer zij politiek gevoelige onderwerpen bespreken. Tientallen individuen en journalisten zitten op dit moment in de gevangenis vanwege het uitten van hun visies op het internet.
http://www.amnesty.nl/vrijheid-pers-en-internet

Antwoorden (2)

Er is geen persvrijheid in China: het land staat in de Top-10 van landen met de meeste censuur: http://economie-en-innovatie.plazilla.com/persvrijheid-landen-top-10
Zelfs in Rusland heeft de pers meer vrijheid dan in China.

In de praktijk betekent dit dat de overheid alle media beheerst en controleert. Journalisten die volgens het regime 'de fout ingaan' worden zwaar gestraft.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
11 jaar geleden
In het westen wordt hard geroepen dat de media vrij moeten kunnen zijn in al hun kunnen en laten. Daarom werd zoiets als "persvrijheid" opgenomen in het internationaal recht. De realiteit leert ons echter dat persvrijheid allesbehalve absoluut is in Europa en Amerika. De Chinese overheid daarentegen, zwijgt in alle talen naar de buitenwereld toe. China zegt nooit dat de media er vrij zijn. De persvrijheid zoals wij die kennen bestaat daar niet. China erkent het internationaal recht ook niet en ziet ook geen graten is de westerse vrijheidsideologie. Daarom kan je ook alleen besluiten dat de taak van de Chinese media vreemd zijn aan het westerse media erfgoed.