Wanneer krijgt jeugdzorg of iets dergelijks een huiszoekingsbevel?

Een vriendin van mij, kreeg laatst ongevraagd bezoek van twee medewerkers van de rvk/bjz (ik weet niet precies welke van de twee). Deze zeiden tegen haar, dat als ze hen de toegang zou ontzeggen dat ze dan de politie erbij zouden halen. Nu vraag ik mij af, kunnen ze dat wel? Er is namelijk geen reden in de zin van huishoudelijk geweld, of andere ernstige tekortkomingen (naar mijn inzicht). Ik kan mij best voorstellen, dat als ze een Savanna in de kast verwachten, dat ze dan een huiszoekingsbevel krijgen. Hier zou de politie neem ik aan bij aanwezig moeten zijn. Wat zou er daadwerkelijk gebeuren als je dat soort figuren de toegang weigert? Wettelijk gezien sta je absoluut in je recht. Of het handig is, dat is vraag twee. De vraag is uiteindelijk: Stel dat je ze weigert, hebben ze dan echt zo 1 2 3 een huiszoekingsbevel, of toestemming, of hoe ik dat moet noemen, in een oogwenk? (Dus zonder dat er verdenkingen zijn in de zin van geweld of andere ernstige opvoedingstekortkomingen.....)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Bij weigering vragen ze aan de rechter een bevel. Als er gerede aanwijzingen zijn b.v een melding dat er iets aan de hand is geeft de rechter een huiszoekingsbevel af. Dit kan zo gebeurd zijn. Daarnaast kan er bij weigering ook een ots ondertoezicht stelling gegeven worden. Dat er geen verdenking is dat kan niet. Ze gaan niet zomaar bij mensen aan de deur. Er moeten dus een of meer meldingen zijn van b.v school de buren ,vrienden of familie of de ex partner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ots is een zware maatregel. Deze wordt niet zomaar opgelegd als je een deze mensen weigert. Het zal niet in je voordeel werken, maar je mag deze mensen zeker toegang weigeren, met een bevel is het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kan ook een valse melding gedaan zijn,er hoeft niet altijd iets aan de hand te zijn om BJZ aan de deur te krijgen. Mijn ervaring is dat BJZ wel komt als het niet nodig is en weg blijft als het wel nodig is. Een waardeloze instantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ots is alleen al je stelsel matig weigert en dan er duidelijke aanwijsbare verwaarloze mishandeling is. Dus niet als je een keer de deur niet open doet. Dus de ots had ik wat meer moeten uitleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een valse melding is ook een melding. Daarom moet je ze toe laten om het uit te zoeken. Daarnaast nemen ze contact op met de school van het kind en andere instanties om te kijken of er echt iets aan de hand is. Een waardeloze instantie raar antwoord. Vele kinderen zijn gebaat bij hun hulp. Natuurlijk blijft het mensen werk en ook hun maken fouten. Je kunt niet alles over een kam scheren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft ze helemaal niet toe te laten, ze hebben net zoveel rechten als een andere Nederlander. Bureau Jeugdzorg is geprivatiseerd en is nu een stichting met geen enkel opsporingsbevoegdheid. en hebben net zoveel rechten als een wijkverpleegkundige, een maatschappelijk werker etc. etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bureau jeugdzorg vindt een ingang bij de ouders en kan hen motiveren tot vrijwillige hulp.
De ouders houden ook voor het bureau jeugdzorg de deur gesloten.
In het laatste geval stapt bureau jeugdzorg naar de Raad voor de Kinderbescherming. Als de ‘bedreigde ontwikkeling’ afdoende onderbouwd is start de Raad onderzoek of een kinderbeschermingsmaatregel gewenst is. De Raad legt haar advies voor aan de kinderrechter, die vervolgens een uitspraak doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor theo bureau jeugd zorg heeft geen bevoegdheid dus als je de deur dicht houd dan kunnen ze helemaal niets. Succes met de deur dichthouden kijken wie de langste adem heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb te vaak ellende over jeugdzorg gehoord,zelfs van iemand die er gewerkt heeft en adviseert om de politie te bellen als er iets is omdat jeugdzorg weinig tot niets doet.
Een niet opsporingsambtenaar (personeel st. Jeugdzorg) en personeel met een beperkte opsporingsbevoegdheid (raad voor de kinderbescherming) krijgen nimmer een bevel tot betreding en / of doorzoeking van een perceel (huis).

Een bevel tot doorzoeking wordt afgegeven door een rechter commissaris en in zeer dringende gevallen door een (hulp) officier van justitie, indien deze laatste het bevel uitgeeft wordt dit later getoetst door de rechter commissaris op wettelijkheid.

Dus nee, beide instanties krijgen niet het recht om een woning te betreden en te doorzoeken, indien ze politie inschakelen om tot een doorzoeking te komen zullen ze met harde feiten moeten komen van een ernstig misdrijf (ernstige verwaarlozing), pas als er een OTS uitgevaardigd is kan een medewerker van st. Bureau Jeugdzorg zich met behulp van politie toegang tot het perceel forceren daar hem opgedragen is toezicht op het kind te houden, toegangf tot het verblijf van het kind mag dan niet ontzegt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hier ook al een minnaar.