Moet ik deze man van de "veiligheid" vertrouwen?

Laatst kwam er een man bij me aan de deur, ik weet het niet meer precies maar hij zei volgens mij dat hij van de rijksveiligheid ofzo was, in ieder geval iets van de veiligheid. Hij zei dat ze langs deuren gaan voor beveiligingen omdat er tegenwoordig veel ingebroken zou worden in Nederland, hij wilde beveiliging controleren en zeggen wat er beter gedaan kan worden. Ik heb m'n twijfels er echter bij, waarom zouden ze langs deuren gaan?

Mijn huis is eigendom van Woningstichting, maar toen ik Woningstichting noemde zei de man dat die niets met de beveiliging van de woning te maken hadden en dat dat de verantwoordelijkheid van de bewoners was. Toen kreeg ik een ongemakkelijk gevoel, ik kreeg het gevoel alsof hij naar binnen wilde.

Weet iemand meer over dit soort dingen? Hoe kan ik controleren of die man echt van de veiligheid is als hij weer langs komt? (ik zei dat ik het erg druk had, hij zou een andere keer terug komen)

Ik ben bekend met mensen die zich voordoen als beveiliging en zo het huis in komen om de beveiliging te bekijken, zodat ze later kunnen inbreken. Maar ik weet alleen dat het in de US en de UK gebeurd, niet of het ook in Nederland gebeurd.

Toegevoegd na 14 minuten:
Is het toegestaan om een foto te maken van het gezicht van die man om aan de politie te geven, mocht ik vermoeden dat hij een oplichter is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij een typisch voorbeeld van een babbeltruc om iets te proberen te verkopen, of erger nog: om even rond te neuzen of het de moeite is om iets te stelen in jouw huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in Nederland woont kun je bij de politie vragen om het Politiekeurmerk (heet tegenwoordig volgens mij anders). Dan komt er iemand langs die kijkt naar je beveiliging en die geeft dan aanbevelingen van wat er eventueel verbeterd kan worden. Die kan vermoedelijk ook wel een betrouwbaar bedrijf aanbevelen. Heb je de aanbevelingen uit laten voeren dan kun je ook als je dat wilt weer kontakt opnemen met de politie en zijn zij dan tevreden dat krijg je het keurmerk.

Het beste antwoord

Nee, ik zou hem niet vertrouwen als ik jou was. Dit lijkt inderdaad een typisch geval van een oplichter die je huis binnen probeert te komen om de zwakke plekken in je beveiliging te constateren voor alleen zijn eigen gewin. Als je niet thuis bent, wordt vervolgens je huis leeg gehaald en/of hij neemt alvast wat mee als hij zijn ronde door jouw huis maakt.
In het geval dat het heel misschien toch een echt bedrijf betreft, ALTIJD om legitimatie vragen. Verifieer het bedrijf, bel het op of het echt bestaat en check het na bij het KvK en op internet wat je erover kan vinden. Wil je echter echt advies over je beveiliging, dan kan je beter een gerenommeerd bedrijf benaderen voor een afspraak.

Dit soort oplichting gebeurt wel degelijk ook veelvuldig in Nederland trouwens.

Of je een foto van hem mag maken weet ik niet precies, volgens mij wel zolang hij zich op de openbare weg bevindt. Maak sowieso wel melding bij de politie als je het niet vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is in ieder geval goed dat je hier al bij stil staat want het is natuurlijk mogelijk dat het inderdaad niet betrouwbaar is... Eerste mogelijkheid is natuurlijk de man te vragen voor legitimatie en te verifiëren of deze man daadwerkelijk te vertrouwen is. Is deze man van een veiligheidsinstantie? Door wie is de opdracht gegeven om langs huizen te gaan? Als je er al geen goed gevoel bij hebt kan je het melden bij de politie.

Toegevoegd na 25 minuten:
Als fotograaf heb ik vaak genoeg onderzoek gedaan naar het "portretrecht" en heeft mij geleerd dat je altijd foto's mag maken als dit op openbare weg is of als je dit van te voren hebt aangegeven. Je mag de foto overigens niet publiceren als de geportretteerde wél een oplichter blijkt te zijn... het redelijk belang van deze wordt dan namelijk in gevaar gebracht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet binnen laten die mannen, je weet maar nooit.
Dat hoeft geen oplichter te zijn.

Van de zomer zijn er ook mensen bij ons in de buurt langs de deuren gekomen
om veiligheidssystemen voor huizen te verkopen.
Dat soort mensen wimpelen wij meteen aan de deur af. En snel ook.
Deze sprak mij buiten aan toen ik in de tuin bezig was.
Overtuigende verkooppraatjes.
Zelfde verhaal over de woningcorporaties die niets doen aan veiligheid.

Maar je moet zo iemand zeker niet binnen laten.
En je moet zo iemand ook niet vertrouwen.
En als hij terug komt, moet je zelfs de deur niet open doen.

Tips voor veiligheid aan de deur:
http://www.uniekbo.nl/nieuws/default.asp?page=archief&id=231
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan een oplichter zijn. Normale bedrijven en ook de politie geven een brochure uit om te wijzen op gevaar waarbij je als je wilt een afspraak kunt maken. Dan komen ze naar de veiligheid kijken.

Ik heb een regel bij aanschaf van iets (ding/service) ook al is die gratis en die is: BIJ TWIJFEL NOOIT DOEN!

Laat je hem wel binnen dan laat je hem waarschijnlijk de zwakke plekken zien en in een praatje vertel je hem ook wanneer je van huis denkt te zijn.

Als je zelf advies wil dan kun je zelf iemand/bedrijf hiervoor binnen halen. Meestal is het eerste advies gratis. Bij de politie hebben ze ook adviezen.

Wees voorzichtig.
11 jaar geleden
Bij colportage aan de deur altijd om een officieel identiteitsbewijs vragen, wil hij deze niet tonen direct deur sluiten en politie waarschuwen.

Dit kan een oplichter zijn maar ook gewoon een verkoper, deze willen ook heel graag binnenkomen, het moto is namelijk:

Binnen is verkopen.

Het maken van een foto stuit op geen enkel wettelijk bezwaar, het auteursrecht of portretrecht is hier niet op van toepassing, u overhandigd de foto aan de politie en publiceert hem niet op een openbaar medium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord van beveiligingsadviseurs die onaangekondigd en ongevraagd langskomen. Eerlijke adviseurs komen alleen als jij ze vraagt.
Soms heeft de politie ook zo'n actie, maar die wordt altijd eerst per brief aangekondigd. Bij ons moest je dan naar het politiebureau bellen om een afspraak te maken. En dan nog, als ze dan op bezoek komen moet je toch nog even om legitimatie vragen.