Een confederatie of een statenbond is een bond van onafhankelijke staten, of (deel)staten met het recht om eruit te stappen, die op basis van een gezamenlijk verdrag een staat vormen. Aldus Wikipedia. Ze zijn zeldzaam. Tot 1789 waren de Verenigde Staten een confederatie.

Vanaf 1789 zijn de Verenigde Staten een federatie.
"Het federalisme is een staatsvorm waarin het staatsgezag is verdeeld tussen het centrale of nationale of federale niveau en de deelstaten. "Een staat die als federatie is ingericht heet een bondsstaat of federale staat.
Computoon