Goede vraag. Ze is geen regerend vorst. Koningin moeder zou dan logischer zijn. Zoals hier boven al stond op het moment dat de ene koning dood gaat is zijn oudste kind direct de nieuwe koning. Ik verwacht zelf dat de dan Koninkin Máxima ook geen regentes word. Het is logischer als dit iemand word met bloeden Van Oranje-Naussau. In dit geval Z.K.H. Prins Constantijn.
Bij H.M. Koningin Wilhelmina was het Koningin Emma maar dit door gebrek aan broers/zussen Z.M. Koning Willem III.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koningin Wilhelmina had 3 broers die uit het eerste huwelijk kwamen van Koning Willem de derde. Waar uit het tweede huwelijk van de Koning met Emma van Pierlamond -Wilhelmina uit kwam.

Andere antwoorden (4)

Ik vermoed van wel, tenzij Amalia al oud genoeg is om op de troon plaats te nemen. Dit is ook gebeurd bij Koningin Emma. Toen Willem 3 overleed. Ik geloof dat haar titel wel anders was, iets met regentes koningin ofzo.

Hun dochter Wilhelmina was toen nog te jong om op de troon te zitten dus heeft Emma dat gedaan, totdat Wilhelmina meerderjarig was.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koningin Emma had de titel Koningin Regentes omdat Wilhelmina nog geen 18 jaar was.
Nee dan wordt Amalia koningin of indien minderjarig een regent. Op de website van het koninklijkhuis staat een lijk met veel gestelde vragen waarin het staat vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Als Willem Alexander komt te overlijden is er een lijk met veelgestelde vragen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freudiaanse typefout, hahaha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
't Is te hopen dat WA een iPhone heeft. Kan ie na zijn overlijden dat rotding dergelijke vragen laten 'beantwoorden'.
Hemmie2van3Druten
5 jaar geleden
lees ik dit nou goed , een lijk?
Erna55
5 jaar geleden
Ja, dat lees je goed.
" Op de website van het koninklijkhuis staat een lijk met veel gestelde vragen waarin het staat vermeld. "
Op het moment dat Willem-Alexander koning is en overlijdt wordt prinses Amalia op dat moment automatisch de nieuwe koning. ('De koning is dood, leve de koning'). Zolang ze nog niet meerderjarig is, zal er echter een regent komen die het werk doet. Het is mogelijk dat Máxima die taak op zich gaat nemen, maar dat hoeft niet. (Máxima is namelijk geen grondwettelijke koning maar 'de echtgenote van'.)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koning Maxima!
Antoni
11 jaar geleden
Het lijkt mij niet, dat Máxima dan regentes zal worden. Op de website http://www.koninklijkhuis.nl/nieuws/veelgestelde-vragen/
staat namelijk dit: "Komt in geval van vroegtijdig overlijden van de Koning zijn echtgenote automatisch op de troon? Nee. Mocht de Koning onverhoopt vroegtijdig overlijden of niet in staat zijn om zijn ambt uit te voeren, dan gaat het ambt niet over op Koningin Máxima maar op de wettige troonopvolger Prinses Catharina-Amalia. In geval van minderjarigheid van de wettige troonopvolger benoemt de wetgever ingevolge de Grondwet een regent. Tot er een regent is benoemd neemt de Raad van State het Koninklijk gezag waar." en dit: Wat is de lijn van troonopvolging na het moment van abdicatie?
■ De kinderen van Koning Willem-Alexander
■ Prins Constantijn en zijn kinderen.■ Prinses Margriet
Antoni
11 jaar geleden
Correctie: en dit "Wat is de lijn van troonopvolging na het moment van abdicatie? ■ De kinderen van Koning Willem-Alexander
■ Prins Constantijn en zijn kinderen.
■ Prinses Margriet"
Computoon
11 jaar geleden
Als Willem-Alexander als koning zou overlijden voor prinses Amalia meerderjarig is, dan wordt prinses Amalia op dat moment de nieuwe koning. Tot het moment van haar meerderjarigheid wordt een regent benoemd, wie het dan ook is. In ieder geval komt Amalia dan vanaf haar 18e verjaardag aan het bewind. Tenzij ze bijvoorbeeld getrouwd zou zijn zonder toestemming gevraagd te hebben aan de Tweede Kamer, dan komt haar 'eerstvolgende zus' aan de beurt. De eventuele nakomelingen van Amalia verliezen dan het recht op de troon. Zou Amalia echter al een zoon of dochter hebben gekregen op het moment dat Willem-Alexander als koning zou overlijden en zou ook Amalia zelf overleden zijn, dan wordt die eerstgeboren zoon of dochter koning op het moment dat Willem-Alexander overlijdt. Maar dit is allemaal theorie die hopelijk geen werkelijkheid wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat Maxima nooit geen regent van Amalia kan worden maar dat Constantijn logische wijze deze verantwoording krijgt omdat deze de opleiding ook heeft gehad omdat hij in de lijn van eventuele troonopvolging zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koningin Máxima zal nooit als Regentes kunnen functioneren. Omdat zij niet uit de adel is verheven. Koningin Emma had ik naar loopbaan nog familie in Duitsland wonen. Waar gaat Vader van de eerlijke titel bezat. Waar onze koninklijke familie van huis uit van de Duitse Adel af doet komen
ja dat is zeker zoals koning Beatrix koning is gebleven blijft Maxima ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klein maar niet geheel onbelangrijk verschil. Beatrix is Koning der Nederlanden vanuit erfopvolging. Maxima mag zich enkel koningin gaan laten noemen (voeren van de titel van een echtgenoot) omdat zij dan getrouwd is met een koning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar Beatrix was ook zo !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja nnn en Claus was de zoon van Juliana, ohnee Bernhard natuurlijk want DAT was de echt koning;)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, dat is onjuist. Beatrix en maxima kun je niet vergelijken.