Waarom wordt er €7 administratiekosten in rekening gebracht bij een bekeuring?

Op wegmisbruikers hoor ik vaak dat er €7,- administratiekosten worden gerekend voor elke boete die je thuis krijgt.

Maar waarom zou je die €7,- moeten betalen; die kosten zijn toch voor hen (de overheid) toch? Leek mij dat je niet perse dat moet betalen aangezien jij niet hebt gezorgd voor administratiekosten.

Mvg,
Bas

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk heb je gezorgd voor administratiekosten, door het veroorzaken van een boete! Als dat 'misdrijf' niet was begaan zou er ook geen administratiekosten bij komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het CJIB wordt betaald door de overheid.
Maar de overheid zijn wij allemaal.
De overheid is niet "hen", dat zijn wij: alle belastingbetalers. Ik hoef toch niet te betalen ( belasting = overheid ) voor de boetes
- en de kosten daarvan - die door een ander veroorzaakt worden?

Het beste antwoord

Het is een vorm van gelegaliseerde diefstal.De boetes zijn hoog genoeg om de medewerkers van CJIB te financieren. Er zou een grote commotie in ons land losbreken als de Belastingdienst euro 7 op iedere aanslag zou mogen zetten om haar medewerkers te financieren.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ter aanvulling: als je een boete krijgt moet je de boete betalen inclusief de toeslag voor de «boeteverwerkingsfabriek». Daar is geen beroep tegen mogelijk. En uiteraard moeten de medewerkers van het CJIB betaald worden. Dit dient echter wel door de overheid te gebeuren die de werkgever is van het CJIB. Ook als het aantal boetes zou teruglopen zou dat namelijk geen gevolgen hebben voor de CJIB medewerkers. Het is onzinnig dat de klanten apart moeten betalen voor deze `dienstverlening` maar het is nu eenmaal verplicht.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar stel jij hebt een bedrijf en dat moet duizenden medewerkers betalen: dan zou jij toch niet voor elk product €7,- in rekening brengen vanwege 'administratiekosten'? Die kosten moet je zelf als bedrijf in handen nemen. Het doel van die €7 administratiekosten over een boete slaat dus ook nergens op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volledig mee eens met computoon !!
Richardvdm
11 jaar geleden
"Het is een vorm van gelegaliseerde diefstal". Je geeft een mening en antwoorden moeten hier gebaseerd zijn op feiten, niet op een mening van iemand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt het al: het CJIB wordt betaald door de overheid.
Maar de overheid zijn wij allemaal.
Ik hoef toch niet te betalen ( belasting = overheid ) voor de boetes
die door een ander veroorzaakt worden?
Computoon
11 jaar geleden
Dat argument gaat niet op. Stel dat ik tegen het leger zou zijn, dan betaal ik nog steeds mee aan defensie, of ik wil of niet. De medewerkers van het CJIB moeten nog steeds hun normale salaris ontvangen, zelfs al zouden er maar
Computoon
11 jaar geleden
10 boetes per jaar worden uitgedeeld.
Kijk, die boetes zijn terechte straffen, maar extra moeten betalen om gestraft te mogen worden deugt niet.
De enige reden dat die toeslag nu betaald moet worden en vroeger niet berekend werd is een beslissing van de overheid die rechtmatig genomen is en daarom leg ik mij uiteraard bij die beslissing neer. Ik heb overigens nog nooit een boete gekregen sinds de toeslag is ingevoerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is overigens een uitspraak door de rechter geweest dat de administratiekosten niet rechtmatig zijn. Je zou namelijk betalen voor een dienstverlenign en een boete krijgen is geen dienstverlening. Helaas trekt de overheid zich daar niets van aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon, je zegt: extra moeten betalen om gestraft te worden deugt niet. Maar dit wordt heel vaak gedaan, kijk maar in het bestuursrecht, daar trekken ze vergunningen in én een boete en dergelijke.
Computoon
11 jaar geleden
Met 'betalen om gestraft te worden' bedoel ik dit. Stel dat de politie een verdachte thuis komt ophalen met de politiebus om hem in voorarrest te zetten. Dat voorarrest is al een voorschot op de straf. Stel nu, dat de politie vervolgens een rekening zou sturen naar de verdachte met 'voorrijkosten en vervoerskosten naar het bureau: euro 7.-' De verdachte zou niet meer bijkomen van het lachen, vermoed ik. Waarom zou hij mee moeten betalen aan de 'servicekosten' die nodig zijn om hem te kunnen straffen? Dit is wel wat het CJIB mag doen. En omdat wij brave burgers zijn, bij wie het gemakkelijk incasseren is, vinden we dat 'heel normaal'. Maar niet meer bijkomen van het lachen is er niet bij.

Andere antwoorden (2)

Het CJIB heeft medewerkers die ook geld kosten, deze kosten willen ze compenseren met die 7 euro per bekeuring. De daadwerkelijke boete gaat in de staatskas.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kosten hoeven wij toch niet voor rekening te nemen? Het zijn toch niet onze werknemers? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij betaalt ook medewerkers 'kosten' voor producten of zo, alleen daar zeggen ze het er niet extra bij.
Richardvdm
11 jaar geleden
Kosten voor medewerkers nemen we wel degelijk voor rekening alleen specificeren ze dat tot administratie kosten. Er moet namelijk onderscheid worden gemaakt tussen compensatiekosten CJIB en het geld wat in de staatskas komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let maar eens op over een poosje staat er bij ......schoenzoolslijtage.......want de politie moet toch even de auto uit.
Het is gewoon een ordinaire verhoging die ze een naam moesten geven.
Met de opbrengst van de administratiekosten worden de kosten die het Centraal Justitieel Incassobureau maakt voor het innen van de boetes gedekt, aldus het ministerie.