Waar komt de term linkse kerk vandaan?

Ik hoor wel eens de term 'linkse kerk' vallen in de media, en dat is dan politiek bedoeld. Wat houdt dat precies in, en wie heeft die term bedacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Met linkse kerk wordt het verschijnsel bedoeld dat - vooral oude - socialisten zo stellig van mening waren dat hun politieke overtuiging de enige juiste was, dat zij doof waren voor andere ideeën en daarmee te vergelijken waren met geloofsfanatici die over niets anders willen horen dan over het enige ware (hun) geloof. Vooral in de jaren 70 en 80 kwam dat veel voor. Met de komst van de paarse kabinetten kwam hieraan een einde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Pim Fortuyn introduceerde het begrip ‘linkse kerk’. Hij doelde daarmee op de voogdij die de progressieve culturele elite uitoefende op het publieke debat. Fortuyn wist het wantrouwen tussen de spraakmakende gemeente en brede lagen van het kiezersvolk te politiseren. De oorsprong van dit wantrouwen ligt in de jaren zeventig en tachtig. Het leerzaamste boek over deze onderbelichte periode is Correct van de socioloog Herman Vuijsje uit 1997. De auteur werkt aan een nieuwe editie.
Tegen Fortuyn zelf hanteerde de ‘linkse kerk’ het zwaarste wapen dat in de Nederlandse politieke cultuur beschikbaar is: de Tweede Wereldoorlog. Vergelijkingen met Hitler, Himmler, Eichmann, Mussolini, de NSB, het fascisme, het racisme en het antisemitisme waren niet van de lucht.
14 jaar geleden
ik dacht dat het met kleuren te maken had. Er is een bepaalde kleurlijn die van links naar rechts loopt. Bijvoorbeeld groen links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten is de term voor het eerst vanuit VVD kringen te horen geweest. Het duidt op vasthoudende mensen uit linkse hoek die met elkaar toch een vrij stevige stabiele groepering vormen.
Het is een beetje een sarcastische opmerking. Niet echt heel vriendelijk bedoeld dus.