• Eerst de analyse van de vraag. Zijn er wel zo weinig. Wat is weinig en wat is veel. Dan moet je gaan vergelijken en dan blijkt Nederland helemaal niet zo weinig verlichting langs de snelwegen te hebben. Dus…..ik kan me de opmerkingen nog herinneren van een van de eerste astronauten. Ze konden een aantal zaken waarnemen vanuit hun capsule; de Chinese muur en de snelwegverlichting in België. Overigens heeft dat laatste niet tot meer veiligheid geleid zoals reeds is opgemerkt en als je goed oplet als je nu door België rijdt. is een groot gedeelte van de verlichting al uitgeschakeld. In België luisteren ze dus niet naar de politiek, maar wel naar astronauten!
• Is er een noodzaak voor veel (meer) verlichting. Statistisch is dit niet aangetoond. Alleen op kritische (onoverzichtelijke) verkeersknooppunten is goede verlichting aan te bevelen en daar is dan ook geen gebrek aan.
• En ja, dan zijn er genoeg argumenten om wat verlichting hier en daar te verwijderen, b.v. in de straat waar ik woon. Ik heb zelfs verduisteringsgordijnen aan moeten schaffen. Maar goed; auto’s zijn voorzien van uitstekende verlichting en hebben op rechte stukken snelwegen geen ondersteunende verlichting nodig. En dan het milieu aspect. Uit met al die verlichting en zeker van al die (bank)gebouwen langs de Amsterdamse rondweg. Ik kan zo wie zo de namen ABN-Amro en ING niet meer zien.
• En nu eerst maar weer eens al die gaten in de snelwegen dichten die door de vorst zijn veroorzaakt (zie je zelden in Duitsland en daar kan het ook lekker vriezen) want die zijn niet alleen hinderlijk maar ook levensgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Te duur om ze te zetten en te duur om ze aan te maken en te laten... Auto´s hebben zelf verlichting... En de veiligheid lijdt er niet onder, dus wegbezuinigd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een goede vaderlander!
Omdat de mensen in NL zo veel klagen over belastingen. (Of dacht je soms dat zulke verlichtingspalen gratis of onderhoudsloos waren? ;).)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord! In BE klagen ze ook maar luisteren ze niet en laten de lichten maar branden....
Omdat we geen autostrades hebben. Maar langs de weg staat er juist ontzettend veel verlichting. Zo veel dat bij sommige (snel)wegen de verlichting wordt uitgeschakeld omdat er anders sprake is van lichtvervuiling wat weer schadelijk is voor de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is zo ongeveer het land met de grootste hoeveelheid licht langs de autowegen in de wereld, nog afgezien van de andere lichtvervuiling,je moet erg goed je best doen om nog een donker plekje te vinden, daarom is er niet mee verlichting langs de autowegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga voor de grap eens in Belgenland kijken.
Als je in de wegenbouw werkt zie je soms wel eens hoe duur de simpele lantaarnpalen langs de snelweg zijn. En ik kan je vertellen dat deze ook erg vaak en goed onderhouden moeten worden.

Oftewel: vreselijkduur en nog eens een hels karwij om te onderhouden zonder dat het verkeer er last van heeft... dus hoe minder hoe meer je bespaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Energiebezuiniging? Soms is het veilig genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In vergelijking met Belgie is er inderdaad weinig verlichting langs de Nederlandse snelwegen / rijkswegen. Er wordt zo zuinig mogelijk mee omgegaan, het blijven toch Nederlanders, he. Uit onderzoeken blijkt dat het op sommige punten helemaal niet nodig is (niet bijdraagt aan de veiligheid), bovendien is er Europese regelgeving in aantocht die voorschrijft dat op alle verlichting langs Natura 2000-gebieden en ecologische hoofdstructuur de verlichting dimbaar moet worden gemaakt en tijdens de rustige uren ook echt gedimd, of uit, moet. Dieren hebben last van de verlichting (en sterrenkijkers ook). Met die nieuwe regels krijgt Belgie net zo goed mee te maken. Gelukkig wil NL vaak het braafste kindje van de klas zijn, en nu ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit nergens voor nodig is.

In Belgie hebben ze de meeste lichtmasten van Europa (geloof ik) maar het behoort ook tot de landen met het grootste aantal verkeersdoden en ongelukken.

En dat ligt weer aan het feit dat belgen zuipen en rijden. Vandaar die BOB campagne, die wij weer van ze hebben overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je zoveel verlichting hebben, zinloze energie-, materiaal- en geldverspilling. Dieren zitten ook niet om al die straatverlichting te springen. Laat het maar lekker donker zijn. Er zit toch verlichting op je auto?