De SDAP (Sociaal-Democratische Arbeiderspartij) werd opgericht op 26 augustus 1894 en ging in 1946 samen met de Vrijzinnig Democratische Bond en de Christelijk-Democratische Unie op in de fusiepartij Partij van de Arbeid.

Het grootste aantal zetels in haar bestaan haalde de partij bij de Tweede Kamerverkiezingen van 1925 en van 1929. In beide jaren haalde de partij 24 zetels. In 1925 kreeg de partij 22,9 % van de stemmen en in 1929 23,8 %. N.B.: de Tweede Kamer had in die jaren nog 100 zetels, niet zoals nu 150. De SDAP is echter nooit de grootste partij van Nederland geweest.

Toegevoegd na 10 minuten:
In die tijd zat de SDAP in de oppositie en is zij steeds de grootste oppositiepartij geweest. Op 26 april 1933 vonden er weer Tweede Kamerverkiezingen plaats. Toen haalde de SDAP 22 zetels.

Toegevoegd na 25 minuten:
In haar bestaan heeft de SDAP alleen deelgenomen aan de regering tussen 10 augustus 1939 en 23 februari 1945. De partij maakte achtereenvolgens deel uit van de regeringen De Geer II, Gerbrandy I en Gerbrandy II. Deze laatste twee kabinetten worden Londense kabinetten genoemd, omdat de regering tijdens de Tweede Wereldoorlog in Londen verbleef.

In de tijd dat de SDAP in de oppositie zat, dus in de periode van 26 augustus 1894 tot 10 augustus 1939 en in de periode van 23 februari 1945 tot 9 februari 1946 (toen zij opging in de PvdA), was zij steeds de grootste oppositiepartij.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik zag de aanvulling op je vraag in je reactie pas nadat ik al antwoord had gegeven. Daarna heb ik mijn antwoord aangevuld (na 10 minuten en na 25 minuten) met extra informatie over wanneer de SDAP in de oppositie zat en de grootste oppositiepartij was.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enorm groot antwoord voor eigenlijk en heel simpele vraag. Leuk copy-past-antwoord, maar zeker geen duimpje omhoog waard. Ook niet omlaag overigens ;-)
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je commentaar! Ik zal er bij het beantwoorden van een volgende eenvoudige vraag rekening mee houden: kort en duidelijk antwoorden!