Mag de gemeente zonder toestemming van huurder winkelpand een toezichtcamera plaatsen ?

De gemeente wil steeds meer toezichtcamera's plaatsen in de binnenstad, zonder enig overleg en houden totaal geen rekening met de privacy.
Nu huur ik een winkelruimte en heeft de eigenaar van het pand toestemming gegeven aan de gemeente om een toezichtcamera te plaatsen op de hoek van de gevel.
Mijn vraag is:
Is de eigenaar van het pand wel degene die toestemming moet/mag geven of had de gemeente bij mij als huurder van dat pand moeten aankloppen voor toestemming ?

Ik zit namelijk niet te wachten op dat gegluur van de Politie de gehele dag middels zo'n camera.

Toegevoegd na 29 minuten:
Ter verduidelijking:
Het gaat mij niet om het toezichthouden met een camera.

Het plaatsen van een camera op mijn winkelgevel is het probleem

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet jouw winkelgevel.
Wel had het de eigenaar gesierd, eerst even contact met je op te nemen.

Antwoorden (3)

Als de camera geicht zou zijn op jouw winkel, zou je daar zonder meer inspraak in hebben.
Maar aangezien dat niet het geval zal zijn en de camera op het publiek in de straat is gericht,heb jij als huurder van het pand daar geen zeggenschap in.
Uiteindelijk komt het de veiligheid in jouw straat ten goede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lees vraag a.u.b. goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de vraag goed gelezen en ben van mening, dat ik een duidelijk antwoord heb gegeven.
Als huurder van het pand niet, maar wel de VERhuurder/eigenaar van het pand.

Dus als de verhuurder toestemming heeft gegeven, heb jij niets te zeggen. Hooguit kun je de verhuurder erop aanspreken en in goed overleg tot een oplossing komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het niet met je eens.
Je huurt een pand in bepaalde hoedanigheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je het er niet mee eens bent, is wat anders dan dat het wel of niet mag.
Hier valt totaal niets tegen te doen zolang de gemeente zich houdt aan de regels zoals vastgelegd in de wet op de privacy.

Sterker nog, in het kader van de openbare veiligheid kan de gemeente zelfs de eigenaar van het pand dwingen tot het toelaten van ophangen.

Of dit de wereld is die we willen hebben kunt u zelf duidelijk kenbaar maken door uw politieke keuze.