Wat is het minimale opleidingsniveau voor een 2e kamerlid?

Ik vraag me af wat het niveau is van de mensen die ons land besturen. Dus van diegenen die beslissen wat er met onze toekomst gebeurt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Er is voor Tweede Kamerleden geen minimaal opleidingsniveau. Wanneer je binnen een politieke partij geschikt wordt bevonden voor de functie van Tweede Kamerlid en hiervoor voldoende steun vindt binnen je partij, dan kan je kamerlid worden.

Ik noem hierbij het voorbeeld van Jan Marijnissen van de Socialistische Partij. Marijnissen heeft zijn middelbare school niet afgemaakt, maar is toch partijleider en fractievoorzitter van zijn partij in de Tweede Kamer geweest.

Overigens wordt regelmatig beweerd dat het opleidingsniveau van Tweede Kamerleden te hoog is, omdat zij door hun hoge opleidingen geen goede afspiegeling zouden vormen van de mensen die ze vertegenwoordigen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Een groot deel van de Tweede Kamerleden heeft een universitaire opleiding gevolgd.

De leden van de Tweede Kamer zijn overigens niet de enige "mensen die ons land besturen" uit je vraag. In principe wordt het land bestuurd door de regering. Het parlement, bestaande uit de Eerste en de Tweede Kamer controleert de regering.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetgevende_macht waar onder meer deze tekst is te vinden: "In Nederland vormen de Eerste Kamer der Staten-Generaal (Eerste kamer) en de Tweede Kamer der Staten-Generaal (Tweede kamer) en de regering samen de wetgevende macht. De uitvoerende macht wordt gevormd door de koningin en haar ministers met hun ambtenaren. Toch is er geen strikte scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht."

Voor de leden van de Eerste Kamer en de leden van de regering en het kabinet geldt, wat betreft het opleidingsniveau, hetzelfde als voor de Tweede Kamerleden. Het grootste deel van hen heeft een universitaire opleiding gevolgd.

Toegevoegd na 2 uur:
Nog een voorbeeld: Voormalig kamerlid Remi Poppe (toevallig ook van de Socialistische Partij) heeft alleen de lagere school afgerond. Daarna is hij gaan werken.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan het opleidingsniveau nou té hoog zijn, je wilt toch dat je land wordt geregeerd door intelligente mensen. Dat vind ik eerlijk gezegd belangrijker dan dat het representatief is, dan zou namelijk een overgroot gedeelte alleen mavo/mbo gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Intelligente mensen zijn niet 'beter voor het land' dan anderen. Ze kunnen wel beter acteren en liegen. Daarom zijn ze de politiek ook in gegaan.
Antoni
11 jaar geleden
Doobies, het blijft een ingewikkelde kwestie. Wat is het belangrijkste, waar moeten we voor kiezen? Ik vind persoonlijk dat het geen goede zaak is, dat het Nederlandse parlement vooral bestaat uit oudere, hoogopgeleide, blanke mannen met vaak een achtergrond als ambtenaar of docent. Gelukkig is de samenstelling van het parlement de laatste jaren gevarieerder en representatiever geworden. Het beste is waarschijnlijk een middenweg te vinden tussen een goed opleidingsniveau van de leden en representativiteit.
Antoni
11 jaar geleden
Veder, jammer dat je zo negatief denkt over alle politici. De meeste politici proberen, naar mijn mening, voortdurend dit land beter, mooier, succesvoller te maken. Dat ze daarbij niet altijd kunnen realiseren, wat ze hebben beloofd, is een gevolg van onverwachte nieuwe ontwikkelingen en van de coalitiepolitiek. Geen enkele partij heeft in Nederland immers de meerderheid. Politiek is een kwestie van keuzes maken. Dat niet iedereen het altijd eens is met het resultaat, dat is een (noodzakelijk) gevolg van democratie. Democratie is nog altijd van alle mogelijke regeringsvormen de minst slechte. Wanneer je het niet eens bent met de politiek, word dan zelf actief en probeer het zelf beter te doen! Dat kan iedereen doen! Je zal dan zelf merken dat het onmogelijk is om altijd iedereen tevreden te houden. De mogelijkheden en de financiële middelen voor het maken van beleid zijn immers altijd beperkt. Is jouw mening over de politiek zo negatief geworden door berichten over fraude en corruptie? Bedenk dan dat het maar goed is dat media daar veel aandacht aan besteden! Het blijkt dan steeds weer dat het gaat om uitzonderingen, anders zouden deze zaken geen nieuws zijn en geen nieuwsberichten opleveren. Het is heel, heel jammer dat deze "rotte appels" het beeld dat jij hebt van alle politici verstoren. Laat je mening over politici niet afhangen van besluiten die voor jou negatief uitpakken of van negatieve nieuwsberichten. Probeer het positieve te zien of word zelf actief en zorg voor een beter resultaat dan alle anderen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt hoor, maar bovenstaande slaat niet op mij. Misschien vind ik het wel lache die clowns en praatjesmakers op het Binnenhof. Hoe ze de mensen bezig houden met onzin dingetjes is toch gewoon briljant!

Andere antwoorden (3)

Geloof het of niet, maar kamerlid kun je worden zonder enige vereiste vooropleiding. Als kamerlid ben je lid van een gekozen volksvertegenwoordiging, en als 'het volk' jou kiest, om je goede ideeën bijvoorbeeld, maakt het niks uit of je alleen een veter- en zwemdiploma hebt of vijf academische titels.

Nu is het over het algemeen gelukkig wel zo dat mensen kamerleden kiezen op grond van hun kennis en inzet en ideeen, en gaat het in de regel om ontwikkelde mensen die over het algemeen wel iets van een middelbare schoolopleiding en een willekeurige studie hebben gevolgd. Ook zijn er bepaalde studierichtingen waarbij de kans ook daadwerkelijk de politiek in te rollen iets groter is dan gemiddeld. Maar puntje bij paaltje zul je gekozen moeten worden, en daarbij zijn vele, vele andere factoren van belang (tot en met het uiterlijk aan toe, helaas) die niets met opleiding te maken hebben. In theorie kun je dus met alleen een verkeersdiploma zomaar minister president worden - al is de kans statistisch niet erg groot.

Het bekendste voorbeeld is wellicht Boer Koekoek (al is dat alweer een poosje geleden) die het met alleen lagere school een eigen partij oprichtte, en van 1963 tot 1981 in de Tweede Kamer zat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gemiddelde opleidingsniveau van alle kamerleden opgeteld is over het algemeen toch wel van hogeschool tot universitair, met wellicht een enkele uitzondering, maar alleen lagere school komt eigenlijk niet meer voor. Al is het maar omdat dat in de hele samenleving eigenlijk niet meer voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel eens het idee dat ze als ze de kamer inwillen hun hersens eerst moeten inleveren...
Als je hele goede ideeën en hart voor de zaak hebt en je kiezers goed kunt vertegenwoordigen, heb je geen opleiding nodig. In de praktijk blijkt dat je met alleen een veterdiploma niet goed functioneert als politicus. Het is bijvoorbeeld wel fijn om iets van macro-economie te weten als je over het begrotingstekort praat. Zelfs bevlogen mensen als Koekoek functioneerden daarom niet goed in de politiek. Natuurlijk krijg je veel hulp en kun je cursussen volgen als kamerlid, maar daar is weinig tijd voor. Eerst een studie volgen en dan kamerlid worden is een betere volgorde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het Kamerlidmaatschap zijn sinds de invoering van het algemeen kiesrecht geen opleidingseisen meer. Uit protest hiertegen richtten anarchisten in 1921 de Rapaillepartij op met een dakloze drugsverslaafde als lijsttrekker. In de Tweede Kamer haalde de partij geen zetel, wel in de gemeenteraad van Amsterdam.