Wat betekent volkenrechtelijk?

Dit woord hoor en lees je de laatste dagen geregeld. Maar waar staat het voor?
De uitleg bij wikipedia zegt me niet zoveel. Kan iemand mij uitleggen wat het betekent? Liefst i.v.m. het rapport van Davids waar gesproken wordt over het 'volkenrechtelijk mandaat'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Volkenrecht is internationaal recht wat gevonden kan worden in verdragen die landen hebben afgesproken. Met het volkenrechtelijk mandaat wordt in de media bedoelt de toestemming voor de oorlog in Irak die gegrond is op basis van het internationale volkenrecht. Nu er geen juridische basis was om een dergelijke toestemming te geven, ontbrak het mandaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volkenrechtelijk (ook wel het recht op coexistentie) is een juridische term (goh).

Het betekent het recht om een volk te vormen (en heeft zodoende betrekking op het internationale - publiek-recht). Het is eigenlijk het recht om niet aan de soevereiniteit van een volk (staat) te komen. Dit recht vloeit o.a. (impliciet) voort uit art. 1 sub 2 van het Handvest van de VN:

"Tussen de naties vriendschappelijke betrekkingen tot ontwikkeling te brengen, die zijn gegrond op eerbied voor het beginsel van gelijke rechten en van zelfbeschikking voor volken, en andere passende maatregelen te nemen ter versterking van de vrede overal ter wereld;"