Waarom betaald nederland zoveel meer aan de EU dan de andere landen?

Nederland betaald 266.7 euro per persoon aan de EU. De volgende grote betaler schijnt Zweden te zijn, met 194 euro pp. Waar zit dit verschil in?

Toegevoegd na 14 minuten:
http://www.nu.nl/economie/2162014/nederlanders-weer-grootste-betalers-eu.html

Toegevoegd na 15 minuten:
Na aftrek van de ontvangen subsidies heeft Nederland totaal netto 4,4 miljard euro bijgedragen aan de EU. Dat is het verschil tussen de afdrachten aan de EU en de ontvangen subsidies.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Nederland is een land dat economisch geheel afhankelijk is van zijn import en export. Voor Nederland is het dus meer dan voor andere landen van belang om bij een organisatie te horen die de handel tussen landen makkelijker maakt. Dat belang wordt uitgedrukt in een hoge bijdrage aan de EU.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kweenie heeft destijds het beste antwoord gegeven op dezelfde vraag:
Kweenie (2666)"Rijke landen dragen meer bij aan de Europese begroting en krijgen er verhoudingsgewijs minder uit terug (de zogenaamde netto-betalers). Bij armere landen is dat precies andersom: die ontvangen meer van de EU dan ze eraan betalen (zogenaamde netto-ontvangers). Via de Europese begroting wordt de welvaart in de EU dus tot op zekere hoogte herverdeeld, wat bijdraagt aan de economische groei in de minder welvarende landen en aan de versterking van de Europese economie in zijn geheel."

Ik weet niet of je stelling klopt dat Nederland zoveel meer betaalt en hoe dat is berekend. Ik heb begrepen dat de bijdrage voornamelijk afhankelijk is van het Bruto Nationaal Product en Nederlanders zijn relatief productiever, dus dan kan het zo lijken dat we meer betalen per hoofd van de bevolking. Nederland krijgt echter ook relatief veel subsidie, dus betaalt netto misschien wel minder.

In principe kan ik me wel vinden in de verdeling van welvaart in de EU. Daar wordt op langere termijn iedere lidstaat beter van.

Bronnen:
europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vhxlcnobwwv...
7 maanden geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
wimmie, volgens de door vraagsteller genoemde bron is de *netto* bijdrage van Nederland € 266 per persoon per jaar. Dus alle betalingen minus alle ontvangen subsidies. De *netto* bijdrage van Duitsland is € 133 per persoon per jaar. Je maakt mij niet wijs dat wij twee keer zo productief zijn, of zelfs maar twee keer zo rijk, als de Duitsers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jelle, ik ben niet link genoeg (misschien kan je me een tip geven) maar de vraag is door Gideon gesteld op 2 juni 2009 om 20.41.
Deze luidde: Waarom moet Nederland meer betalen aan de Europese Unie dan andere landen.
Cryofiel
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/deze.11517
Cryofiel
14 jaar geleden
Gevonden:
--  Ga naar je eigen profiel.
--  Verander in het URL jouw naam door Gideon.
--  Kijk in de lijst met door Gideon gestelde vragen.
Misschien omdat Nederland ook geld krijgt van de EU om hier landschapjes of andere onduidelijke dingen te ontwikkelen. Wellicht een kwestie van optellen en aftrekken (en delen en vermenigvuldigen).
Nederland profiteert trouwens enorm van de EU.
Zodra een land lid wordt en de markt opengegooid wordt, gaan Nederlandse bedrijven met verve die markt op.
Ik heb het zelf wel eens statistisch inzichtelijk moeten maken voor de betrekkingen Spanje-Nederland.
En de grafieken wezen heel duidelijke een grote winst aan voor Nederland, sinds Spanje in 1986 voor 100% EU land werd.
Ik heb het resultaat van mijn onderzoek jammer genoeg niet meer bij de hand, want het is al weer een tijdje geleden.
Mijn stelling is dat alles wat Nederland meebetaalt aan de ontwikkeling van - armere - EU landen, meervoudig terugkomt, omdat Nederland een super-handelsnatie is en gebaat is bij zoveel mogelijk zo vrij mogelijke markten.

Ik ben trouwens ook voorstandster van het stoppen van rondpompen van onnodige subsidies en geldstromen tussen de diverse rijke(re) EU landen.