Waarom heeft Obama de Amerikaanse verkiezingen gewonnen?

Obama heeft de verkiezingen gewonnen. Echter wordt er pas later gestemd door de gekozen kiesmannen tussen Obama en Romney. Kiesmannen bestaan uit de leden van de senaat en het Huis van Afgevaardigden (?). Hoe kan het dat de Republikeinen een grote meerderheid hebben in het Huis van Afgevaardigden en toch Obama wordt gekozen als president?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
Kiesmannen bestaan helemaal niet uit de leden van de senaat en het Huis van Afgevaardigden. Sterker nog, zij zijn zo ongeveer de enigen die geen kiesman mogen zijn. Slechts het aantal kiesmannen is gelijk aan het aantal senatoren plus afgevaardigden plus drie.

Antwoorden (2)

In het Amerikaanse systeem is het zo dat wanneer een kandidaat in een staat de meeste stemmen behaalt, alle kiesmannen (ongeacht of ze democraat of republikein zijn) naar deze kandidaat gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stemt de betreffende kiesman dan namens de overige kiesmannen van de staat? Stel een Democraat wint: mogen dan de Democraten hun stem uitbrengen op de presidentskandidaat, of mag enkel de winnaar in die staat stemmen namens de overige kiesmannen in de betreffende staat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het wikipedia-artikel goed begrijp, dan zijn de kiesmannen niet de leden van de Senaat en het Huis van Afgevaardigden. Het is wel hetzelfde aantal (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesmannen). Er is dus geen sprake van democratische of republikeinse kiesmannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat wanneer de Democraten een meerderheid behalen in een staat, dat de kiesmannen die gaan stemmen, uitsluitend democraten zijn? Stel; California heeft 54 kiesmannen. De Democraten behalen hier een meerderheid. Zijn dan alle 54 kiesmannen Democraten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Californië heeft 55 kiesmannen. Democratische kiesmannen zijn ook daadwerkelijk Democraat.
Het is niet zo dat de kiesmannen parlementsleden of senatoren zijn. Elke partij stelt per staat een lijst met kiesmannen voor. Wanneer bijvoorbeeld in Californië Obama de meeste stemmen krijgt zullen "zijn" 55 kiesmannen hem voordragen als de kandidaat van Californië. Dit gaat zo door voor elke staat (iedere staat heeft een ander aantal kiesmannen) tot de kandidaat de benodigde 270 kiesmannen achter zich staan heeft.
Obama heeft de verkiezingen gewonnen omdat hij vooral goed scoort in de dichtbevolkte staten - en dus ook de staten waar de meeste kiesmannen te behalen zijn.
Het Huis van Afgevaardigden wordt rechtstreeks verkozen waardoor ook in de "Democratische" staten wel eens Republikeinen verkozen geraken. Wanneer er minder Democraten in de "Republikeinse" staten worden verkozen dan heb je het resultaat dat de Republikeinen een meerderheid hebben in het Huis.