Waar blijft het "zwarte geld" wat bij invallen of onderschepte drugs deals afgenomen wordt? Ook naar de schatkist?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Jazeker, alles wat onrechtmatig is verkregen is eigendom van de staat, dus naar de schatkist. Geldt ook voor "zwarte" Ferrari's, jachten, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
"Alles wat onrechtmatig is verkregen is eigendom van de staat", tenzij de eigenaar van het gestolene achterhaald kan worden! Dan zal het worden teruggegeven aan de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, maar dat is met (zwart) geld nauwelijks te achterhalen,...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst zal alles door een rechter verbeurd verklaard moeten worden, zolang er enkel een beslag op ligt is en blijft het eigendom van diegene waarbij het in beslag is genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens hoeft het niet terug gegeven te worden aan de rechtmatige eigenaar, als door de pluk ze wet het bedrag groter is dan de opbrengsten van de in beslag genomen goederen vervalt het eigendomsrecht en gaat het over naar de staat, de eigenaar heeft dan een vordering op de veroordeelde.
Het geld wordt in beslag genomen en kan door een rechter 'verbeurd' worden verklaard. Daarmee vervalt het aan de staat. als de rechter dit niet doet moet het worden teruggeven aan de 'eigenaar'. Wel zal er dan van de belastingdienst een naheffing eventueel met boete komen, waarmee het geld ook niet meer zwart is.
Bij in beslaggenomen goederen werkt het ongeveer zo. Als het legale goederen zijn zoals auto's worden ze verbeurd verklaard en door de dienst Domijnen geveild. Op hun website kan je lkijken wat je zoal kan kopen. Is voor iedereen toegankelijk.
Illegale goederen als drugs worden vernietigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst zal door het OM aangetoond moeten worden dat het geld afkomstig is uit drugsdeals en / of andere criminele activiteiten.

Zolang het OM dat niet bewezen heeft en de rechter niet geoordeeld heeft dat het van criminele activiteiten afkomstig is blijft het eigendom van het persoon dat het in zijn bezit had.

Als de rechter het geld of goederen aangemerkt heeft als inkomsten uit criminelen activiteit wordt het ook meteen verbeurd verklaard en vloeit het in de schatkist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geeft je te denken niet. Maak veel dingen illegaal. Laat de criminelen lekker 'werken. Pak ze vervolgens op. En je hebt als staat weer een extra zakcentje.