hoe kan een indexsprong leiden tot besparingen voor een overheid?

In België zijn er momenteel harde begrotingsbesprekingen. Eén van de voorstellen die op tafel liggen, is een indexsprong (naast bv. verhoging BTW e.d.m.).
De vakbonden zijn er heel erg tegen, maar de minister zegt dat dit een "enorme besparing" zou teweeg brengen. Hoe kan dat nu? de meeste werknemers worden toch niet betaald door de federale overheid? hoe kan het feit dat bedrijven éénmaal een indexverhoging mogen overslaan leiden tot enorme besparingen voor een federale overheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vraagt elke werkende Belg zich ook af!

Het beste antwoord

De overheid hoeft dan ook geen hogere uitkeringen te betalen bijvoorbeeld. Op die manier bespaart zij dus toch geld bij een indexsprong. Aan de andere kant ontvangt de overheid dan ook minder belastingen, maar dat weegt niet op tegen de besparing voor de overheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En op die manier wordt de koopkracht Jan met de pet ook weer een beetje aangetast, maar daar trekken die kl.......en zich niks van aan, zij hebben toch allemaal een auto met chauffeur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad een van de gevolgen... tja, de overheid heeft ook maar een inkomstenbron, namelijk Jan met de pet!
liveisgreat
11 jaar geleden
ze zouden ook eens Jean met de Hoge hoed kunnen aanspreken, of zichzelf wat minder begunstigen. Maar goed, in België ligt er ook veel aan die Jan met de pet. Al dat gedoe over communautaire kwesties, daar kruipen miljoenen in. Mochten we nu eens één regering hebben en één parlement, dat zou al een slok op de borrel schelen. Maar dan begint men hier in Vlaanderen te lullen over "eigen identiteit" en zo van die dingen. We zijn sinds 1830 één land en het is ons nog altijd niet gelukt om een Belgische identiteit te ontwikkelen. Shame on us!
Vlamingen zijn nog altijd kwaad op de "Franse bourgeoisie" van de jaren stillekes, terwijl deze klasse uitgerekend voor een groot stuk uit Vlamingen bestond die hun eigen taal te minderwaardig vonden. Plus : de geschiedenis is de geschiedenis. Elk land, elk volk heeft kwetsuren opgelopen. Het is onzinnig om daar aan blijven vast te houden, men moet naar de toekomst kijken.
Wat Jan met de Pet hierbij niet beseft : hier worden tonnen belastinggeld aan verspild. Waardoor er andere ingrepen moeten komen om de begroting rond te krijgen. Maar toch blijft Jantje rustig stemmen voor partijen die de "eigen identiteit" prediken. De gevolgen hiervan zijn veel duurder dan al het geld dat zogezegd van Vlaanderen naar Wallonië stroomt.
En tot slot : er is al vaak berekend (ook door het Rekenhof) dat als er werk gemaakt zou worden van de bestrijding van belastingfraude, de begroting sluitend zou zijn! men weet dit dus, maar dit wordt niet aangepakt. wel bij de kleintjes, de mensen die "in het zwart" wat bijverdienen. Als men daar achter komt, ho maar. Maar de miljarden die ontdoken worden door Jan met de Hoge Hoed, daar raakt men niet aan...