Er is ooit gesproken om boetes te verdubbelen in prijs elke keer als je die overtreding maakt per jaar?

Ik weet dat er over inkomensafhankelijke boetes gepraat wordt maar is er ooit serieus nagedacht in de regering over het verdubbelen van een boete als je die overtreding nog eens maakt (2x per jaar door rood, tweede keer dubbele boete, 3x door rood: nog eens een verdubbeling)?

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel: Is er.... in plaats van Er is.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het ook omkeren: bij de eerste kleine overtreding een flinke voorwaardelijke boete.
De volgende keer binnen een jaar of zo betaal je dan twee keer....
Dan zijn we ook van het gezeik van 'ik rij nooit te hard en nu maar 4 kilometer en blablabla....' af.

Het beste antwoord

Ja naar een dergelijk boete systeem werd al in de jaren tachtig gezocht, echter zal het nog wel even duren voordat er een dergelijk systeem mag en kan komen.

Overtredingen worden namelijk niet geregistreerd (mag ook volgens grondwet niet) met als gevolg dat een dergelijk systeem niet kan werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ja, daar is over gesproken en deze conversaties worden meestal in de kroeg gevoerd onder het genot van bitterballen en bier.
Is lekker maar de volgende dag zijn ze het weer vergeten en dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idee is aardig maar zou een hoop administratie veroorzaken.

"Automatische" boetes worden aan de hand van het kenteken in rekening gebracht. Om te kunnen verdubbelen bij herhaling van de overtreding zou het CJIB een elektronisch dossier moeten gaan bijhouden per overtreder. (Of dat mag, is een andere zaak.) Anders zou iemand die een nieuwe auto koopt - en dus een nieuw kenteken krijgt - te laag beboet worden als hij eenzelfde overtreding met zijn nieuwe auto begaat.

Verder zou het systeem een hoop ongemakken veroorzaken voor leasemaatschapppijen. De kentekens van die auto staan op naam van de leasemaatschappij in plaats van op naam van een persoon. Dat wordt een grote uitzoekerij voor die maatschappijen als meerdere overtredingen op hetzelfde kenteken zijn begaan, onder meer omdat die wagens wel eens van bestuurder willen wisselen. Een soortgelijk probleem zou ontstaan voor autoverhuurbedrijven.

Verder zit er nog 'iets onrechtvaardigs' in: de kans dat iemand een overtreding maakt, is groter als hij langer 'op de weg zit'. Dan ga je ongelijkheid scheppen tussen burgers: iemand die al een grotere kans op een 'enkelvoudige' bekeuring loopt vanwege zijn beroep (vrachtwagen- en buschauffeurs, vertegenwoordigers) zou ook zwaarder bestraft worden als het niet zijn eerste bekeuring is.

Ik stel voor om het systeem maar te laten zoals het is.
Computoon