Hoeveel procent van de stemmen heeft Obama in werkelijkheid gekregen?

Door het Amerikaanse systeem, waarin in een staat alle kiesmannen stemmen voor de kandidaat met de meeste stemmen in de staat, wordt de Amerikaanse verkiezingsuitslag steevast verwaterd.

Obama heeft veel meer kiesmannen voor zich gewonnen dan Romney, maar bijvoorbeeld in Florida was het verschil miniem. Wie weet hoe groot dat verschil is als elke stem voor één zou tellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat is nog niet precies bekend. Wat ik kon vinden is een nieuwsbericht van de belgische krant 'de standaard' van 10 minuten oud waar de meest recente tussenstand van de 'popular vote' wordt genoemd:

"Barack Obama heeft, met de stemmen van 93 procent van de kiesdistricten geteld, 57,6 miljoen stemmen, ofwel 50 procent, behaald. Mitt Romney komt uit op 55,7 miljoen stemmen, ofwel 48 procent."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op dit moment:
303 tegen 206 kiesmannen

58.520.821 tov 56.337.089 stemmen
50% tov 48%

Florida is nog niet bekend.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Obama heeft 59,725,608 stemmen, Romney 57,098,650 stemen. Dat komt neer op 303 tegen 206 kiesmannen.