Hoe komt het dat de zorg zoveel geld kost, zoals politici beweren?

Ik begrijp niet hoe de zorg zoveel geld kan kosten. Dat geld gaat toch ergens heen?
Naar mensen die hun inkomen daaruit krijgen. Of naar medicijnen. Dat is toch alleen maar goed voor de economie?
Want al dat geld dat weer bij andere mensen terecht komt wordt weer uitgegeven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er wordt niets geproduceerd behalve de medicijnen dan en de materialen die er nodig zijn. De zorg bestaand voor het grootste deel uit personeelskosten. Goed voor de economie is als er iets wordt geproduceerd wat weer geld oplevert.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Er werken veel mensen in de zorg en die worden allemaal betaald uit gelden die niet besteed worden uit de aanschaf van producten. Het voegt geen meer waarde toe aan de product.
zorgvragers hebben meestal medicijnen, kuren en onderzoeken nodig enz, dat kost veel geld. en ook moeten er voor sommige ziektes betere medicatie gevonden worden. daar zijn ook veel proeven en onderzoeken voor nodig die veel geld kosten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijksoverheid:
De zorgkosten stijgen. Een doorsnee gezin betaalt nu al meer dan € 11.000 per jaar aan zorg - deels via premie, maar vooral via loonstrookje en belastingen. Dat bedrag wordt steeds hoger. Kostenbeheersing in de zorg kan niet zonder ingrijpende gevolgen. Onder de titel ‘De zorg: hoeveel extra is het ons waard?’ start het ministerie van VWS een discussie over dit onderwerp.

Natuurlijk gaat dat geld ergens heen.
En natuurlijk zijn al die salarissen van verpleegkundigen en artsen goed voor de economie, als dat geld weer uitgegeven wordt.

Maar dat "de zorg zo veel geld kost" komt vooral omdat ons zorgstelsel in Nederland zo in elkaar zit dat wij met z'n allen betalen voor al die zorg. En voor heel veel aspecten uit die zorg die niet nodig zijn.
Ik betaal voor heel veel onnodige ingrepen, (door marktwerking van ziekenhuizen) veel te dure medicijnen die vaak veel te makkelijk worden voorgeschreven, veel te hoge salarissen van directeuren van instellingen, veel te lang in leven houden van heel oude mensen, veel te veel vergaderingen, veel te onduidelijke en overbodige regels en richtlijnen, veel te makkelijke voorzieningen.

Omdat ik daar aan meebetaal, is dat meer mijn zorg dan dat de de Mercedes van mijn buurman "zoveel geld kost".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 De zorgkosten zijn ook zo hoog, omdat mensen vinden dat ze recht op hebben op medische zorg als ze ziek zijn. Als alle mensen met verkoudheid niet naar de dokter zouden gaan, zou dat al veel schelen.
ronron1212
11 jaar geleden
veel te lang in leven houden van heel oude mensen, veel te veel vergaderingen, veel te onduidelijke en overbodige regels en richtlijnen, veel te makkelijke voorzieningen. Je hebt toch wel een aantal aannames waar wat tegen is. Gelukkig bepaal jij niet wanneer iemand te oud is voor zorg.
Ik wil even inhaken op het deel van je vraag waarin je stelt dat het geld ergens heen gaat en weer in de economie terecht komt. Dat is namelijk niet altijd zo. Bij lagere inkomens wel, die gaan gewoon een keer extra naar de slager als ze er geld bij krijgen. Maar bij hogere inkomens laat het zich moeilijk becijferen. Op het moment dat iemand met een hoger inkomen er geld bij krijgt en besluit dit jaar maar eens naar Amerika op vakantie te gaan, terwijl hij of zij voor die tijd op de camping stond in Bergen op Zoom, verdwijnt er juist geld uit de economie.
Gesteld dat iemand eindelijk die Ipad kan kopen, verdwijnt er een deel uit de Nederlandse economie, enzovoort.
Kortom: als iemand die in de zorg werkte en zijn baan verliest, een bijstandsuitkering krijgt, zal van die bijstandsuitkering een veel groter deel terugkeren in de Nederlandse economie dan wanneer die persoon blijft werken en er een skivakantie in Frankrijk aan over houdt.
Macro-economie is erg complex.

De zorg is niet echt duur. Het is vaak pas duur aan het einde van iemands leven. Als de echte zorg begint. Een gebroken been kost echt niet zoveel.

Verder is er binnen menig ziekenhuis een sfeer van 'we zoeken tot we het gevonden hebben, ook al is het niet zo heel ernstig' en wordt je van de ene naar de andere specialist gestuurd. Bijna iedereen vindt dat prettig. Maar het kost wel erg veel geld.
Heel veel dingen die vanzelf over zouden gaan worden vrij uitgebreid behandeld. Ook al om uit te sluiten dat het niet vanzelf overgaat en de behandelaar later van nalatigheid wordt beticht.