wie bestuurt Nederland als er geen premier, vice premier en kamervoorzitter is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan pas mcjambi?

Antwoorden (1)

De interim-premier, -vice-premier en -kamervoorzitter.
Dat is een persoon die tijdelijk voor die functie is aangewezen, als er nog geen definitieve beslissing is gevallen. Soms is een kabinet al gevallen maar ligt er toch nog werk en zijn er nog geen verkiezingen; dan zijn het de zogenaamde ' demissionaire' premier, vicepremier en kamervoorzitter. en alle kamerleden, staatssecretarissen en ministers natuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
intermin - tijdelijk, in een te overbruggen periode
demissionair - officieel niet meer in functie maar in de praktijk nog wel de funtie uitoefenent.

Beide kennen overigens wel beperkingen aan de beslissingsbevoegdheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
wie bestuurt Nederland als er geen premier, vice premier en kamervoorzitter is? dit is de vraag dus wie bestuurd dan ze zijn alle drie even niet aanwezig ziek misselijk of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee het slechtste scenario dus ook geen interim functies beschikbaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zul je eerst duidelijkheid moeten geven over dat scenario, wan op bestuurlijk niveu is dat behoorlijk dichtgetimmerd. Met een atoombom op het hele land kom je wellicht een heel eind, maar of besturen op dat moment nog veel nut heeft ??? (Als er geen interim-functie beschikbaar is, zit dus gewoon de persoon in kwestie - al dan niet demissionair - nog op zijn post. Zodra dat niet het geval is, is er dus een interim-vacature, die in geval van nood zo ongeveer iedereen zou kunnen invullen).
ronron1212
11 jaar geleden
Marleen het gaat niet om een kabinet en niet om wat dan ook gewoon de vraag wie is de gene die het land bestuur als de drie genoemde afwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duh, het land besturen is nu ook weer niet zo'n volcontinuprocess dat de minister-president niet even mag moeten plassen, de vice een vrije middag heeft en de kamervoorzitter even har neus moet poederen, hoor..... Dan besturen die mensen nog steeds het land, net zoals de bakker nog steeds brood bakt voor zijn werk als hij even naar het toilet moet, de kapper nog steeds haren knopt voor de kost al is het even haar vrije zondag en de buschauffeur nog steeds de bus bestuurt, al zit hij even in het koffiehokje. Wie maakt het toilet schoon als de koffiedame even pauze heeft ? Juist ; de koffiedame, alleen tien minuten later. De wc wordt er niet minder van. Wie bestuurt het land als drie willekeurige kamerleden even afwezig zijn ? Nog steeds die drie (en de rest) ,zij het wat later. Waarbij overigens de kamervoorzitter organisatorisch de belangrijkste is : als die er niet is, gaat het hele feest in de kamer niet door. Is een van de anderen afwezig, dan kan er gewoon vergader, gepraat, gedebatteerd en zelfs gestemd worden.
ronron1212
11 jaar geleden
De kamervoorzitter de minister president is het belangrijkst
maar je geeft nog steeds geen antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou en of ik een antwoord geef. en daarnaast ook nog een uitleg op Jip en Jnneke -niveau. Als jij dat niet ziet of snapt, sorry dan, maar ik ben geen lerares, meer capaciteiten om het overduidelijke duidelijk te maken heb ik niet. Snap je de ROL, de fysieke, bestuurlijke ROL van de minster president en de kamervoorzitter wel ? Je zou het nog verder kunnen voeren en stellen dat de portier organisatorisch het belangrijkst is : als hij 's morgens de deur niet opendoet, kan er niemand naar binnen en gebeurt er helemaal niks. Met de belangrijkheid van de FUNCTIE heeft dat natuurlijk niks te maken.
ronron1212
11 jaar geleden
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal is een van de 150 leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en is verkozen om de vergaderingen van de Tweede Kamer te leiden. Tevens is hij of zij voorzitter van het Presidium van de Tweede Kamer en de Commissie voor de Werkwijze. De minister president is de belangrijkste bestuurder met het kabinet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorzitter_van_de_Tweede_Kamer.
Het gaat om de vraag niet om wat jij verteld in jip en janneke taal de vraag is onbeantwoord.