de bedragen in de krant met kabinetvoornemens, zijn die bruto of netto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
wat bedoel je met brutto of netto
ItisILeClerc
11 jaar geleden
die ziektekostenpremies zijn zo netto als het maar kan
het eigen risico ook

Antwoorden (2)

Eigenlijk altijd Bruto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
waarom dan?
Bedragen die genoemd worden in de krant, op de radio, door de overheid zelf zijn vrijwel altijd bruto bedragen. De reden hiervoor is dat de netto effecten vaak voor iedereen verschillend zijn. Daar komt nog bij dat er in verschillende branches verschillende inhoudingen worden gedaan op het brutoloon waardoor zelfs bij vergelijkbare brutolonen er verschillende netto effecten kunnen optreden.

Het komt natuurlijk wel voor dat bedragen die in de krant worden genoemd netto zijn. Bijvoorbeeld als gezegd wordt dat mensen honderden euro's meer voor de zorgpremie moeten betalen. Er is dan berekend hoeveel dit mensen uiteindelijk kost. Bij dit soort berekeningen en bijvoorbeeld koopkrachtplaatjes wordt vaak wel gekeken naar het netto effect op de portomonnee. Als dat zo is wordt er wel altijd bijgezet (of op de radio bijgezegd) dat het om netto bedragen gaat.

Dus het uitgangspunt is altijd bruto bedragen, als dat niet zo is dan wordt dat erbij verteld.