Nu hoor ik steeds dat elke Nederlander €1000,00 moet gaan bijdragen. We zouden toch €1000,00 krijgen?

Heb ik het niet begrepen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Tja, je krijgt 1000 euro hoor. Dat was een verkiezingsbelofte van de VVD. Via de hogere arbeidskorting krijg je 500 euro en de rest via een algemene belastingverlaging. Wat er tijdens de verkiezingen niet is bijgezegd dat je behalve geld ontvangt voor veel dingen ook extra moet gaan betalen.

Het pakket maatregelen uit het regeerakkoord levert in totaal een ombuiging op van 16 miljard (16.000.000.000) euro. Die 16 miljard moet natuurlijk betaald worden. De pijn wordt niet eerlijk verdeeld, maar de rekening wordt vooral gelegd bij de werkende Nederlander die een hoger dan modaal inkomen heeft. Gemiddeld genomen betalen we met z'n allen (16 miljoen inwoners) wel ongeveer 1000 euro. 16 miljard euro gedeeld door 16 miljoen inwoners is 1000 euro per persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Het gaat om het gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
typisch gevalletje sigaar uit-eigen-doos (een uitdrukking die sinds Monica Lewinsky een heel andere betekenis heeft gekregen) Je krijgt misschien duizend euro belastingvoordeel ter compensatie van de duizenden euros die je her en der zeker extra gaat betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg kort door de bocht hoor. Het eerste voorstel van Rutte heeft ook veel kritiek gekregen juist omdat het geld ergens anders vandaan moet worden gehaald. ik vind het zelf vooral verkiezingsretoriek. Het gaat slecht met de economie en we moeten bezuinigen. En dan zou je geld toe krijgen? Laat me niet lachen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verkiezingsretoriek (lees: verkiezingsleugens) werken: de VVD is de grootste (leugenaar) geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja, als je echt geloofde dat je 1000 euro terug zou krijgen dan vraag je er bijna om om voorgelogen te worden ;)
Dat is erg kort door de bocht.

Rutte heeft tijdens de verkiezingen aangegeven er voorstander van te zijn om middels arbeidskorting (dus minder belasting als je werkt):

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/08/rutte-1000-euro-meer-arbeidskorting

Toen kreeg hij al wel veel commentaar dat hij geen kadootjes moest uitdelen die hij niet kan dekken (D66, Pechtold).

Nu zijn de verkiezingen geweest en kan Rutte niet zijn eigen zin (alleen doen). Er moet een regeerakkoord komen waarbij beide partijen zich kunnen vinden. Dat is de uitslag van de verkiezingen geweest. Hij moet samen met de PVDA een nieuw plan bedenken waar beiden geven en nemen.

Het resultaat is dat er gemiddeld 1000 euro bezuinigd moet worden per persoon. Dit is niet persé een ommezwaai van Rutte, maar een uiteindelijk compromis. Er zijn namelijk veel zaken die zowel de PVDA als de VVD willen en beide partijen kunnen niet al hun wensen uitvoeren. Daarvoor zijn de verschillen te groot.

Als Rutte en Samon goed kunnen uitleggen wat hun standpunten zijn en waarom ze hier wel/niet van afgeweken zijn dan is dat best te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die cartoon slaat helemaal nergens op. Mensen die bij de voedselbank lopen krijgen het juist makkelijker. Mensen die net boven modaal verdienen en studenten worden het hardst genaaid. Studenten gaan er met deze plannen minimaal 1100 euro per jaar op achteruit, terwijl uitkeringstrekkers het juist makkelijker krijgen. Het levert meer op om van de samenleving te leven dan om voor de samenleving te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, de cartoon haal ik weg. Is verder geen ondersteuning op het antwoord.