Het confessionalisme is een levenswijze die vooral op religieus en politiek gebied behoudend is, dus conservatief.

Het zijn vooral religieus levende samenlevingen die zich laten leiden door vaak eeuwenoude heilige regels en wetten waar vooral niet van afgeweken moet worden.
Maatschappelijke veranderingen worden op den duur wel aanvaardt maar vaak na lange en soms heftige interne strijd.

Conservatisme betekent dat men de sociale hiërarchie en de van oudsher bestaande machtsverhoudingen in stand wil houden.

Zo hebben vrouwen en meisjes in confessionele samenlevingen vaak minder rechten en sterk afgebakende taakomgevingen binnen de samenleving.
Dit in tegenstelling tot de mannen die, hoewel ook zij gehoorzaam moeten zijn aan de hogere machten, een grotere vrijheid hebben op allerlei gebied.

Er zijn gradaties binnen het confessionalisme die gaan van streng religieus tot liberaal confessioneel.

In Nederland zijn daarin de kerkelijke groepen bekend vanaf de streng gereformeerden tot de katholieken die meer liberaal zijn in hun levensopvattingen.

In de politiek zijn SGP, ChristenUnie en CDA de bekendste confessionele partijen. Ook de Partij v.d. Dieren is in beginsel een confessionele partij.