Waarom beantwoorden politici een vraag nooit met ja of nee?

Altijd draaien ze er maar omheen, of ligt dit aan mij dat ik dat ervaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bedoelt de vraagster niet waarom een politici toelichting geeft maar waarom het antwoord gewoon zo vaag blijft dat je er maar weinig mee kunt. Of begrijp ik het nou verkeerd?

Het beste antwoord

Omdat, net als op GV, de meeste vragen gewoon niet met een envoudig JA of NEE beantwoord kunnen worden, maar heel veel kanten, haken, ogen, implicaties en bijkomstigheden hebben, dat een uitsluitend JA of NEE nooit een duidelijk of volledig antwoord kan zijn.

Bovendien worden er nog wel eens vragen gesteld die sowieso (nog) niet te beantwoorden zijn, omdat ook politici niet helderziend zijn en niet alles weten of ter plekke kunnen overzien. Dan een rechtstreeks antwoord geven zou OF liegen zijn, OF onvolledig, OF achteraf onjuist. Terecht dus dat ze zich daar normaliter tegen indekken. Zeker bij vragen die nergens op slaan.

Van er omheen draaien is maar zelden sprake, al zal het gerust wel eens gebeuren of achteraf zo geinterpreteerd kunnen worden. Hoe meer je de politiek volgt en hoe meer je op de hoogte bent, hoe beter en makkelijker de antwoorden te volgen en te plaatsen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

omdat het duidelijker is als ze hun antwoord toelichten
14 jaar geleden
Omdat ze niet altijd een ja of een nee willen geven. Dat is nu net politiek:Je probeert een antwoord te geven waar het gros van de bevolking het mee eens is. Een ja of een Nee is dat meestal niet; Iets er tussen in past meestal beter bij het plaatje wat nederland van een situatie heeft. En een journalist zal altijd proberen een confronterend standpunt in te nemen en een reactie uit te lokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze een vraag met alleen "Ja" of "Nee" beantwoorden dan is het zo definitief. Incidenteel doen ze het wel eens maar dan alleen als ze ervan overtuigd zijn.

Dus door een uitgebreid antwoord te geven (dus met toelichting) maar het uiteindelijke "ja" of "nee" niet uit te spreken hebben ze de gelegenheid om hun mening/antwoord altijd nog bij te draaien.

Ze insinueren met hun antwoorden vaak wel een ja of nee maar als je ze goed analyseerd dan hoor je ze het niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een simpel ja of nee meestal niet het juiste antwoord is.

Is het vandaag koud buiten?
Ja - Tenzij je gewend bent aan Siberie, daar is het meestal veel kouder en lijkt het hier lekker warm

Vind je dat criminelen gevangen gezet moeten worden?
Ja - Tenzij het een drie jarig jongetje is dat wat snoepjes steelt uit de winkel, daar moeten de ouders op aangesproken worden

Vind je dat de belastingen omhoog moeten
Nee - Tenzij dit de enige manier is om het land bestuurbaar te houden, files tegen te gaan, de politie te betalen enz.

Wanneer een politicus echter begint met die ja of nee is dat het enige wat je ziet in het journaal. Natuurlijk is dat antwoord dan weer iets waar je in uitzonderingsgevallen op terug moet komen en daar wordt je hard op afgerekend. Dus zegt een politicus terecht nooit simpel ja of nee, omdat de relativering dan ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat alleen ja of nee niet het antwoord is wat ze willen geven. Meestal liggen zaken gecompliceerder, dus alleen een ja of nee volstaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ja/nee zwart wit is. Veel mensen zijn niet in staat zwart wit te denken omdat voor hun dan de nuance wegvalt, en hebben ze dus argumentatie nodig om een besluit te kunnen plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze nemen elke gelegenheid te baat om het standpunt van hun partij uit te venten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze niet graag op een antwoord worden vastgepind en omdat ze later er eventueel of zo nodig een andere draai aan kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een politicus antwoordt nooit direct met een ja of nee over een politieke zaak... Hij moet altijd net doen of hij belangrijk is, of hij nadenkt, of hij liegt enz enz... En elke politicus die euh zegt, zoekt naar woorden, omdat hij list en bedrog laat zien... Iemand die spontaan spreekt, zelfs al is het een cabaretier, dan komt er nooit een stopwoordje aan te pas, maar politici lijden (bijna) allemaal aan een stopwoordsyndroom...

Ze zijn bijna allemaal met list en bedrog bezig, en willen en kunnen niet de waarheid spreken... Ze draaien er altijd omheen... Een ja of een nee zou dan betekenen dat ze er niet omheen draaien en je weet zelf, dat zeggen ze nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt niet aan de politici, maar aan het politieke bedrijf. Alles wat je zegt kan enorme consequenties hebben voor jezelf, je politieke partij, je coalitiepartner. Politici zijn thuis heel anders, neem dat van mij aan.