Wat gebeurd er op 6 november 2012 en 17 december 2012 qua Amerikaanse verkiezingen?

Wat gebeurd er nou precies op deze data?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

In de Verenigde Staten wordt de president niet rechtstreeks gekozen. Feitelijk wordt op de dag van de verkiezingen niet de president gekozen, maar het college dat hem gaat kiezen. Het kiescollege bestaat uit 538 kiesmannen.

Op 6 november wordt dus eigenlijk niet de president, maar het kiescollege gekozen. Elke staat heeft een aantal kiesmannen. Per staat wordt bekeken welke partij de meerderheid haalt. De verkiezing door de kiesmannen gaat in de meeste staten volgens het principe First past the post. Dat wil zeggen dat degene die in een bepaalde staat de meeste stemmen haalt, alle kiesmannen van die staat in zich verenigt.

Alle kiesmannen van alle staten samen vormen het kiescollege. Het kiescollege kiest uiteindelijk op 17 december officieel de president. Dat is echter een formaliteit.

Via de eerste link vind je wat algemene informatie over de presidentsverkiezingen. Via de tweede link meer specifiek over de werking van het kiescollege.