Onthoudt u vooral dit: Amerikanen stemmen op kiesmannen voor hun staat, niet op de presidentskandidaten zelf.

De president wordt ook niet gekozen op 4 november, maar in december, als in Washington het kiescollege bijeen komt. Dan bepalen de kiesmannen van de vijftig staten wie heeft gewonnen. Een meerderheid is nodig.

Het totale aantal kiesmannen is gelijk aan het aantal Afgevaardigden in het Huis plus het aantal Senatoren in de Senaat: 435 Afgevaardigden plus 100 Senatoren plus drie kiesmannen voor Washington DC (heeft een niet stemmende Afgevaardigde maar wel kiesmannen)= 538 kiesmannen zijn er te verdelen. Wie er 270 haalt, heeft gewonnen.

Iedere staat heeft zoveel kiesmannen als hij Afgevaardigden en senatoren heeft: Montana 3, Californië 54. De kandidaten concentreren zich dan ook op staten en niet op landelijke percentages als ze hun strategie bepalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wie de meeste kiesmannen heeft die wint, niet wie de meeste stemmen heeft, al is dat meestal dezelfde persoon.

Meestal, maar niet altijd. Grover Cleveland verloor in 1888 van Benjamin Harrison, hoewel hij 100.000 stemmen meer had. Het probleem was dat hij de staat New York verloor, toentertijd de belangrijkste staat met de meeste kiesmannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ook bijzonder: Wie wil stemmen, moet zich vantevoren laten registreren als kiezer. Dit is nodig, omdat de Verenigde Staten geen bevolkingsregister kennen, zoals wij in Nederland.
Antoni
11 jaar geleden
Correctie: "vantevoren" is onjuist, "van tevoren" is juist. Aanvulling: het bevolkingsregister heet nu de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).