Is het voor Obama mogelijk om Guantanamo Bay te sluten?

Obama stuitte al VOOR de mislukte aanslag op 1e kerstdag op grote bezwaren

- waar moet je die gevangene laten?
- een aantal die vrijgelaten zijn hebben zich weer bij Al-Qaeeda gevoegd
- breng je de gevangene naar Amerika dat krijgen ze dezelfde rechten als ieder ander in de VS

Het is nog steeds een erg mooi gebaar en getuigd van goede wil vn Obama maar is het nog haalbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja dat kan hij, maar vergeet niet hoe gevaarlijk dat dat is...

Mensen die daar gemarteld zijn, die hebben niets meer te verliezen, die zijn helemaal kapot gemaakt, die kennen geen angst meer, en dat zijn stuk voor stuk mogelijke terroristen...

En zie dat: Iedereen is bang voor hen die geen angst kennen...

Dus de consequenties zijn enorm, daarom worden ze in andere landen opgevangen en losgelaten stilletjes, mondjesmaat...

In mijn ogen is Guantanamo Bay de grootste schandplek van deze aarde, zo pijnlijk en zo wrang...

Obama kan het ontmantelen, maar dan roept hij gevaar op en daarom KAN hij het weer niet... Een heel pijnlijke stelling, want weet dat achter elke gevangene een heel normale wereld schuilt... In verwacht zelf dat 99% onschuldig is, ze waren gewoon per ongeluk op de verkeerde plek en dan hang je... Heel pijnlijk allemaal...

Ik hoop dat het snel en goed opgelost wordt, want het doet mij ZEER VEEL pijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als je deze plek de grootste schandplek van deze aarde noemt, ontbreekt het je volkomen aan enig politiek en historisch besef. Maar dat mag niemand verbazen.
Ja natuurlijk kan en zou hij dat moeten.

Je geeft als voornaamste bezwaar dat 'breng je de gevangene naar Amerika dat krijgen ze dezelfde rechten als ieder ander in de VS'.

En waarom zouden bepaalde mensen een ander nivo vanmensenrechten hebben dan andere? Is onze westerse maatschappij niet gebaseerd op het idee dat iedereen gelijkwaardig is? En dus dezelfde rechten heeft?

Als de wet in de USA het martelen van mensen niet toestaat, dan zouden ze zich - ook buiten de eigen landsgrenzen- hier niet mee bezig moeten houden. om de wet te omzeilen en dan in een bezet stukje grondgebied i het land van een van je vijanden je gevangen neer te zetten.. Sorry, ik kan er gewoon niet bij met mijn hoofd dat de halve wereld dat normaal vind, en dat het gros van de USA inwoners hier achter staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Obama is een lachertje. Terwijl de hele wereld denkt dat Amerika nu helemaal veranderen zal, vergeet iedereen dat Obama slechts het gezicht is. Amerika wordt niet bestuurd door Obama, die heeft zelf niets te zeggen. Het is omdat het politiek gezien, na Bush, even goed uit kwam dat een donkere knappe kerel president moest worden.

Indien Guantanamo Bay niet gesloten kan worden om de redenen die je noemt, zal het niet gesloten worden of zullen ze de gevangenen verplaatsen naar een ander gebouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is mogelijk. Het is een federale faciliteit en hij is, als hoofd van de federale overheid, gemachtigd om daar het laatste woord over te hebben.

Of het haalbaar is binnen zijn tijdsschema weet ik niet. Maar het zal uiteindelijk zeker dichtgaan omdat dat een van zijn meeste belangrijke verkiezingsbeloftes is geweest. Die worden weleens gebroken maar soms zijn ze zo belangrijk dat je het niet kan maken om het te negeren.

Er was overigens al een gevangenis in Illinois gekozen waar de Guantanamo gevangenen konden gaan zitten.