Wat is het kleinste, officiele land ter wereld?

En dan niet Vaticaanstad;-P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaticaanstad is het kleinste land ter wereld, met een oppervlakte van 0,44 km².
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook nog een officieel land, dus ik snap niet zo goed waarom die niet mee mag doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap ook niet waarom vaticaanstad een land is. Het heet toch echt vaticaanSTAD en het zit ook nog eens in een stad :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je vraag zo moeten zijn: "Wat is de op een na kleinste land ter wereld?"

Antwoorden (8)

Wél Vaticaanstad. Nou, die mag niet meedoen voor je.
Dan maar de tweede in rij, Monaco.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Juist. Blij dat je terug bent... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand vond het alweer plezant een onnodige min te geven.
Nauru

Toegevoegd na 3 minuten:
Tussen de 3000 en 4000 inwoners. Het is een eiland in de Stille Oceaan.
14 jaar geleden
Sealand is het kleinste land ter wereld. Het is een constitutionele monarchie. Het kent ook zijn eigen munt, postzegel en volkslied. Sealand wordt (nog) niet door de VN erkent als land, maar door de wereld wel........ Sealand dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch Vaticaanstad,en verder in de stille oceaan zijn er vele kleine eilandjes al dan niet geheel zelfstandig die ook aanspraak zouden kunnen maken op een dergelijke titel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuvalu, het kleinste land ter wereld en erg arm (9.000 inwoners), hoopt binnenkort heel rijk te worden van de verkoop van domeinnamen op internet. Een Canadees bedrijf heeft de internetwaarde van Tuvalu ontdekt. Het is dan ook begonnen met de commercialisering van de bij dit land horende domeinnaam .tv. Dat dacht de regering van Tuvalu ook. Goedkoop is dat niet. Inschrijven kost bijna 2000 wat een belachelijke prijs is, daarna moet jaarlijks bijna 1000,-- worden neergeteld om het domein te mogen behouden. Zelf denken wij dat er weinig animo is voor deze domeinen als de prijs zo hoog blijft. .TV Corporation is er van overtuigd dat televisiestations, producers en bekende TV-figuren hierin geïnteresseerd zijn. Indien er voor eenzelfde naam twee aanvragen binnenlopen, zal het bedrijf de naam per opbod verkopen. We zijn benieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuvalu is sowieso fout. Zelfs als Vaticaanstad niet mee mag doen.
Als het niet Vaticaanstad (0,46 km^2) mag zijn, dan komt Užupis (0,60 km^2) in aanmerking voor deze titel, toch? Het land Lovely komt volgens mij niet in aanmerking, want ondanks de 58.000 inwoners had het geen grondgebied. Voor meer informatie zie de laatste link over de micronaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom mag Vaticaanstad niet mee doen? Dit is namelijk een officieel land en daarmee de kleinste ter wereld.

Maar look: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwergstaat

Hier staan alle kleine dwergstaten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Rick1234: Dwergstaten zijn staten die in een groot land liggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan (Monaco niet.)
Daarom blijft het wel een officieel land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Rick1234: Monaco is geen lid van de Europese Unie. Maar het land gebruikt wel de euro. RA RA RA?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ze hadden voor de invoering van de euro al een monetaire overeenkomsten met Frankrijk en dit is gebleven. Vandaar dat ze de euro mogen gebruiken
Zere plek ligt hier op "officiele land"..want wat is officieel? Internationaal wordt men pas als staat, door de VN, erkend als je voldoet aan (i) territorium; (ii) volk; (iii) rechtsbetrekkingen aan kan gaan. Vgl. Kosovo, wordt door sommige als staat gezien, maar sommige niet (wordt overigens momenteel over beslist in den haag geloof ik).

VN is wel degene die dat voornamelijk bepaalt, maar in Afrika ligt dat bijv. anders. Daar heb je de Afrikaanse unie, waar letterlijk in het verdrag staat dat als je door een staatsgreep aan de macht bent gekomen, je niet als staat wordt erkend (uit VN verdrag volgt dit impliciet overigens).

Toegevoegd na 2 minuten:
toevoeging bij (iii) er moet een autoritaire regering zijn die soeverein is.