Niet aangehouden alleen geflitst door een mobiele camera met 62 km/h te hard met geen andere boetes boven de 30km/h. Hoe zit het met mijn punten?

ik reed op een 80 km/h weg met 142 km/h ben ik dan mijn rijbewijs kwijt of alleen punten (ik ben niet aangehouden)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

"Verschil beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs

Het beginnersrijbewijs is een regeling voor beginnende bestuurders en geldt sinds 30 maart 2002. Het puntensysteem voor rijbewijzen (puntenrijbewijs) is een regeling voor alle bestuurders en is op 1 juni 2011 ingevoerd in Nederland. Het puntenrijbewijs geldt alleen voor het rijden onder invloed van alcohol. "

Deze overtreding kost dus geen punten in de zin van het "puntenrijbewijs" (ervanuitgaand dat je de overtreding niet met drank op hebt begaan.) Maar heeft het gevolgen voor de 'punten' van het beginnersrijbewijs?

Nee, kijk maar:

"U kunt strafpunten krijgen als de politie u staande houdt voor:
bumperkleven met een hoge snelheid;
ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 40 kilometer per uur te hard op autosnelwegen en meer dan 30 kilometer per uur te hard op andere wegen);
het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer;
het veroorzaken van materiële schade of lichamelijk letsel door onjuist opvolgen van de verkeersregels;
het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel. "

Had de politie je staande gehouden, dan had dit je wel punten van het beginnersrijbewijs kunnen kosten. Bent je als beginnende bestuurder binnen 5 jaar voor de 3e keer voor 1 van de bovenstaande feiten aangehouden en veroordeeld, dan moet je je rijbewijs inleveren bij de politie. Dit wordt gemeld aan het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Na deze melding volgt een nader onderzoek rijvaardigheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter aanvulling:
"Bij een beginnersrijbewijs kunt u strafpunten krijgen als de politie u heeft aangehouden voor een verkeersovertreding. De overtreding moet persoonlijk zijn vastgesteld door een agent die u heeft aangehouden. Het signaleren van een overtreding op kenteken is niet genoeg. Daarbij bestaat namelijk de kans dat een ander dan u achter het stuur zat. "
Computoon
11 jaar geleden
Voor zover ik weet. Ben je of je rijbewijs kwijt, of krijg je een rijontzegging van ongeveer 2 maanden. (kan natuurlijk ook meer zijn)

De bekeuring zal fors zijn, reken maar op een dikke €500,- (Ik heb net €168,- gehad voor 69km in de bebouwde kom)

Er zal een brief bijzitten waarop ingevuld moet worden wie er reed. Als je niets in vult, zullen ze de eigenaar van de auto dagvaarden. (ik weet niet of jij dat bent)

Je zult moeten voorkomen, verhaal houden bla bla bla, en dan mag je een tijd geen auto rijden.

Ik denk dat je geen punten kwijt bent...maar dat je een beginnend bestuurder bent, weegt misschien wel zwaarder. (maar dat is speculatie)
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Toen ik schreef: Ik heb net €168,- gehad voor 69km in de bebouwde kom, bedoelde ik natuurlijk dat ik 69 reed, waar je 50 mag, dus 19km te hard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je rijbewijs niet kwijt zijn als je niet bent staande gehouden want niemand kan bewijzen wie er op dat moment in die auto reed. Je krijgt alleen een boete (de eigenaar van de auto krijgt die dus).
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zie veel vragen op fora waar mensen zeggen een ontzegging gehad te hebben, of zelfs rijbewijs kwijt. Na geflitst te zijn, of bij traject controle. Daarbij hebben ze dit ding moeten invullen: http://www.flitsservice.nl/juridisch/html/bestuurdersverklaring/bestuurdersverklaring_main.php Het ontvangen van een bestuurdersverklaring dient maar voor één doel: de bestuurder achterhalen, teneinde deze te straffen volgens de geldende eisen (B.O.S). Het gaat hierbij altijd om een overtreding die niet onder de Wet Mulder valt, en waarbij normaliter zelfs het rijbewijs wordt ingenomen, voor kortere of langere periode.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Er staat op deze site ook dat het wel kan, dat je rijbewijs ingevorderd word.